چرا ایران با بحران سوختی مواجه شده است؟

© Sputnik / Siavash Sobhgahiپمپ بنزین تهران
پمپ بنزین تهران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.10.2021
اشتراک
عدم ارائه بنزین در برخی جایگاه‌های بنزین مشکلات متعددی برای مردم ایران بوجود آورد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، عدم ارائه بنزین در برخی جایگاه‌های بنزین مشکلات متعددی برای مردم کشور بوجود آورد. این مشکل در جاده‌های بین‌شهری نمود بیشتری پیدا کرده بود و استرسی را بابت در راه ماندن به مردم منتقل کرده بود.
در روزهای گذشته هم مشاهده شد که با وجود پیش آمدن این مشکل گسترده، با فعال بودن جایگاه‌های CNG خودروهای گاز سوز به مشکل خاصی نخورده و سوخت‌گیری آنها چه در جاده‌ها و چه جایگاه‌های بین‌شهری ادامه داشت. در واقع در این سال‌ها تمرکز بیش از اندازه بر روی بنزین و عدم توجه به توسعه صنعت CNG و اتوگاز علاوه بر از دست دادن فرصت‌های اقتصادی، موجب افزایش آسیب پذیری هم شده است.
برق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.10.2021
برای پر‌مصرف‌های برق، سقف تعیین خواهد شد
کارشناسان اصلی‌ترین دلیل کند شدن توسعه صنعت CNG را کمتر شدن اختلاف قیمت گاز و بنزین و از بین رفتن انگیزه مشترکین می‌دانند. با این وجود دولت می‌توانست با سیاست‌های حمایتی خود این انگیزه را افزایش دهد. هرچند به گفته محمودیان، رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین، ایران بیشترین تعداد خودروهای CNG سوز در دنیا را دارد ولی باز هم با هدف‌گذاری انجام شده تفاوت معناداری وجود دارد.
بر این اساس پیش‌بینی صورت گرفته در سند «تأمین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق ۱۴۲۰»، در صورت اعمال حمایت‌های ویژه از صنعت CNG میزان مصرف این سوخت پاک در خودروها بایستی از سالانه ۹.۹ میلیارد لیتر (۲۷ میلیون متر مکعب در روز) در سال ۹۸، به سالانه ۱۹.۴ میلیارد لیتر (۵۳.۲ میلیون متر مکعب در روز) در افق ۱۴۲۰ برسد.
به طور کلی عمده مزیت CNG در کشور را می‌توان آلایندگی پایین، صرفه اقتصادی بالا و وجود منابع مکفی در کشور دانست. براساس برآورد صورت گرفته از قبال گازسوز شدن یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروهای عمومی، روزانه ده میلیون لیتر بنزین صرفه جویی می‌شود. اگر قیمت هر لیتر بنزین ۵۰ سنت در نظر گرفته شود از محل گازسوز کردن خودروهای عمومی در کشور، سالانه حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صرفه جویی محقق خواهد شد.
در کنار CNG فراورده دیگری که از آن می‌توان به عنوان سوخت پاک خودروها استفاده کرد گاز مایع یا همان LPG است. ویژگی‌های مثبت این سوخت از جمله قیمت پایین، استهلاک کم و آلایندگی پایین موجب استقبال بسیاری از کشورهای دنیا، مخصوصاً کشورهای قاره سبز از جمله ترکیه، انگلیس، لهستان، اوکراین و حتی در قاره آمریکا شده است و در حال حاضر طبق آمار در دنیا بیش از ۲۷ میلیون خودرو ال‌پی‌جی سوز شده‌اند.
 خودرو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.10.2021
صدور مجوز پلاک گذاری برای خودرو برقی ایرانی +عکس
 در حال حاضر بر اساس منابع غیر رسمی بیش از یک میلیون خودروی ال.پی.جی سوز در کشور وجود دارد که به طور غیرایمن سوخت‌گیری می‌کنند. این در حالی است که هدررفت این ماده با ارزش در کشور بیش از ۶ میلیون تن در سال برآورد می‌شود.
در قانون بودجه سال گذشته برای اولین بار پس از حدود ۱۴ سال، بندی به منظور توسعه این صنعت آورده شد که تا ماه گذشته خبری از تدوین آئین‌نامه اجرایی آن نبود. در این قانون دولت با رعایت ملاحظاتی ملزم به تسهیل استفاده از LPG با رعایت ملاحظاتی شده بود.
چندی پیش، مالک شریعتی، کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه با توزیع روزانه ۶ هزارتن گازمایع ‎داخل کشور، یک سوم به محل مصرف برنامه ریزی شده می‌رسد و مابقی بطور غیراستاندارد در خودروها استفاده شده یا قاچاق می‌شود، اظهار داشت که در ‎بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی کردیم مصارف خانگی و خودرویی ساماندهی شود و از دولت جدید انتظار اجرا و نظارت دقیق داریم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала