گزارش و تحلیل

واشنگتن پست (ایالات متحده): روسیه و تغییرات اقلیمی

© Sputnik / Grigory Sysoev /  مراجعه به بانک تصاویر واشنگتن پست (ایالات متحده): روسیه و تغییرات اقلیمی
واشنگتن پست (ایالات متحده): روسیه و تغییرات اقلیمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.10.2021
اشتراک
پوتین: هدف ما این است که تا سال 2060 روسیه را به بی طرفی کربن برسانیم.
اسپوتنیک - 31 اکتبر در شهر گلاسکو اسکاتلند، کنفرانس اقلیمی سازمان ملل متحد افتتاح می شود. رهبران جهان، از جمله پرزیدنت بایدن، می‌گویند که تعهداتی که در این کنفرانس داده می‌شود، به محدود کردن گرمایش به یک و نیم درجه سانتی‌گراد نسبت به سطح پیش‌صنعتی کمک می‌کند. این هدف بلندپروازانه توسط توافقنامه اقلیمی پاریس در سال 2015 برای نوع بشر تعیین شد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرده است که در کنفرانس اقلیمی  در گلاسکو شرکت نخواهد کرد، اما انتظار می رود از طریق لینک ویدیویی در این نشست شرکت کند. او در این ماه اعلام کرد که روسیه تا سال 2060 از کربن خنثی خواهد شد. با این حال، این گفته ها تردیدهای جدی را ایجاد می کند. اقلیم شناسان بر این باورند که ادعای پوتین مبنی بر اینکه قلمرو وسیع روسیه و به ویژه جنگل های آن به خنثی کردن "چند میلیارد تن [متریک] " انتشار دی اکسید کربن کمک کند غیر واقعی است. به گفته یکی از اساتید موسسه نروژی  فریتیوف نانسن، آنا کورپو، که با سیاست‌های آب و هوایی روسیه سروکار دارد، برای دادن وعده‌ها صرفاً با محاسبه میزان کربنی که جنگل‌ها می‌توانند جذب کنند، کافی نیست. برخی کارشناسان نیز در عملی بودن اظهارات پوتین تردید دارند. زیرا روسیه یکی از تولیدکنندگان پیشرفته نفت و گاز در جهان است و به اندازه کافی برای محدود کردن انتشار کربن از مجموعه سوخت و انرژی خود انجام نمی دهد.
 کره زمین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.02.2021
پیش‌بینی تغییرات فاجعه‌بار اقلیمی تا سال 2050 میلادی
کارشناسان سازمان تحلیلی Climate Action Tracker اهداف روسیه برای سال 2030 تحت توافق پاریس را "کاملا ناکافی" می دانند. مسکو به طرح پیشنهادی ایالات متحده و اروپا برای کاهش انتشار گاز متان تا سال 2030 تقریباً به یک سوم نپیوست. روسیه همچنین با پیشنهادات اتحادیه اروپا برای وضع مالیات مرزی مخالفت کرده است. پوتین از این پیشنهادها انتقاد کرد و آنها را تلاشی برای تحمیل ابزارهای ناعادلانه رقابت خواند.
روسیه برای دستیابی به بی طرفی کربن تا سال 2060 قصد دارد تولید نفت و زغال سنگ خود را کاهش دهد، اما تولید گاز طبیعی خود را افزایش دهد. با این حال، جزء اصلی گاز طبیعی، متان،       از نظر اثر گلخانه ای پس از CO2  دوم است. آژانس بین‌المللی انرژی میزان انتشار متان در روسیه را برای سال 2020 تقریباً 14 میلیون تن تخمین می‌زند. روسیه پیشتاز جهان در انتشار گاز متان در صنعت نفت و گاز است.
روسلان ادلگریف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور تغییرات اقلیمی و مذاکره کننده ارشد آب و هوا، گفت: برای به حداقل رساندن نشت متان، ما باید راه حل های تکنولوژیکی را به طور مشترک پیدا کنیم. وی افزود که با جان کری همتای آمریکایی خود درباره موضوع نظارت ماهواره ای مشترک بر انتشار گازهای گلخانه ای گفتگو کرده است. ادلگریف گفت: بسیاری از کشورهای جهان می خواهند به گاز روی بیاورند، و شما از ما می خواهید که استفاده از آن را متوقف کنیم. من فکر می کنم این اشتباه است. وظیفه شماره یک خودداری از کاربرد زغال سنگ است.
واشنگتن پست توانست با چهار استراتژی پروژه وزارت توسعه اقتصادی روسیه با هدف کاهش میزان انتشار کربن در روسیه به حدی کمتر از اتحادیه اروپا تا سال 2050 آشنا شود. در سه سناریو، سهم اکوسیستم های روسیه در نظر گرفته شده است - جنگل ها، توندرا، باتلاق ها، که در 30 سال حداقل 1 میلیارد تن دی اکسید کربن را جذب خواهند کرد، که دو برابر میزان جذب شده امروزی است. این داده های بسیاری از مطالعات است. پوتین می گوید که این رقم می تواند به 2.5 میلیارد تن افزایش یابد.
 زمین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.07.2021
نقش انسان در گرمایش زمین ثابت شد
آنا رومانوفسکایا، مدیر موسسه دولتی آب و هوا و محیط زیست جهانی، این ارقام را واقع بینانه می خواند، مشروط بر اینکه مقامات تعداد آتش سوزی های جنگل ها را کاهش دهند و کار برای احیای جنگل ها را تشدید کنند.
این روند با تغییر لحن اظهارات پوتین در مورد موضوع تغییرات آب و هوایی تسریع شد. او در سال 2003 گفت: "2 تا 3 درجه [گرمایش جهانی] آسیبی نخواهد داشت. ما پول کمتری برای پالتوهای خز خرج خواهیم کرد." در سال 2018، پوتین گفت که گرمایش نتیجه تغییرات دارای جنبه جهانی، نوعی تغییر نامرئی در کهکشان است.
با این حال، رئیس‌جمهور روسیه در ماه ژوئن در تلویزیون ملی برای اولین بار به عوامل دست‌ساز تغییر آب و هوا اذعان کرد. وی خاطرنشان کرد که ذوب شدن یخ های دائمی در مناطق شمالی روسیه می تواند منجر به "پیامدهای بسیار جدی اجتماعی-اقتصادی" شود. در برخی از مناطق قطب شمال روسیه، دما در حال حاضر دو تا سه برابر سریعتر از میانگین جهانی افزایش می یابد.
خانم رومانوفسکایا می‌گوید: "روسیه دائما بحث می‌کرد که آیا گرم شدن وجود دارد یا نه، بر اثر فعالیت های انسانی است یا نه، آیا جنگل‌های ما تمام  CO2 ما را جذب می‌کنند یا خیر. می توانم با اطمینان کامل بگویم که امسال دستور کار آب و هوا از نقطه سکون خارج شده است."
الکسی کوکورین، مدیر برنامه آب و هوا و انرژی در صندوق جهانی طبیعت  WWF، هدف پوتین برای دستیابی به بی طرفی کربن تا سال 2060 را یک "اعلامیه سیاسی" خواند، اما افزود: "این   که این وظیفه در دستور کار قرار گرفته است یک گام بلند به جلو برای روسیه است."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала