گزارش و تحلیل

معادله قدرتی که جلوی حمله اسرائیل به ایران را گرفته

© Photo / Twitter / Pražský hrad - Kancelář prezidenta republikyمعادله قدرتی که جلوی حمله اسرائیل به ایران را گرفته
معادله قدرتی که جلوی حمله اسرائیل به ایران را گرفته - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.10.2021
اشتراک
حدود ۱۲ سال بنیامین نتانیاهو در قدرت بود و تلاش کرد با پول کشورهای عربی و سربازان آمریکایی به ایران حمله کند اما نه این قبول کرد خود را فدای اسراییل کند نه آن.
اخیرا هم که همه شنیده اند اسرائیل رسما اعلام کرده 1.5 ملیارد دلار برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران اختصاص داده.
البته از هر کارشناس نظامی ای که سوال کنید قطعا به شما خواهد گفت که اگر ارتشی بنا به حمله داشته باشد هیچ وقت از قبل به دشمن خبر نمی دهد که آماده باشد، چون مهمترین ابزار حمله ابزار غافلگیری است و اگر این ابزار را از دست بدهند همه نیروهای حمله کننده در معرض نابودی قرار می گیرند و این نوع اظهار نظرها جنگ روانی بیش نیست.
 نقشه جدید اسرائیل برای مردم ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.10.2021
نقشه جدید اسرائیل برای مردم ایران
در واقع در همه جنگ ها بحث تجسس و کشف نقشه طرف مقابل جزو مهم ترین ارکان جنگ و عملیات است و آنکه نیروی تجسسی یا اطلاعاتی اش قویتر باشد قطعا موفق تر عمل خواهد کرد.
با توجه به اینکه اسرائیلی ها یک ملیارد از این بودجه را برای امسال و نیم ملیارد دلار آن را برای سال دیگه میلادی اختصاص داده اند، یعنی خودشان هم پیش بینی می کنند حد اقل تا دو سال آیندههم توان عملیاتی برای چنین حمله ای را نخواهند داشت.
ولی خوب نکته قابل تامل در این است که آیا منظور از حمله و نابود سازی تاسیسات هسته ای این است که مثلا یک حمله هوایی انجام بگیرد و این تاسیسات نابود شود یا چیز دیگری.
بلا فاصله اکثرا تصور کردند که اختصاص این بودجه برای آن است که مثلا نیروی هوایی اسرائیل تقویت شود و بتواند چنین حمله ای را انجام دهد.
ولی به نظر می آید هدف چیز دیگری است، یعنی قصد اسرائیلی ها از حمله، حمله نظامی به صورت سنتی نمی باشد بلکه حمله به صورت غیر سنتی است.
مثل حمله سایبری یا حمله رسانه ای یا حمله تبلیغاتی و ...
اسرائیلی ها به خوبی می دانند به به دلیل شرایط جغرافیایی ایران تنها راه حمله کردن ورود هواپیماها به آسمان ایران و نزدیک شدن آنها به اهداف است، چون بیشتر مراکز هسته ای ایران توسط موانع طبیعی مورد حمایت قرار می گیرد.
حمله به ایران مثل حمله به مثلا تاسیسات هسته ای تموز عراق نیست چرا که فضای جغرافیایی عراق به گونه ای است که همه تاسیسات در فضای باز قرار داشتند و با یک عملیات هوایی می شد همه آنها را نابود کرد.
در باره ایران مساله بسیار متفاوت است.
واکنش شمخانی به بودجه اسرائیل برای حمله به تاسیسات ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.10.2021
واکنش شمخانی به بودجه اسرائیل برای حمله به تاسیسات ایران
تاسیسات هسته ای ایران در منطقه ای به وسعت 1.64 ملیون کیلومتر مربع توزیع شده و با توجه به اینکه ایران ثابت کرده سیستم دفاعی بسیار پیشرفته ای دارد که حتی هواپیماهای رادارگریز را نیز می تواند هدف قرار دهد، به احتمال خیلی زیاد اکثر هواپیماهای حمله کننده هدف دفاع های هوایی ایران قرار خواهند گرفت.
از سوی دیگر بحثی که مطرح می باشد این است که ایران هم قطعا واکنش نشان خواهد داد و تیم های تجسسی ایران قطعا پایگاه های حساس و زیربنایی اسرائیل را نشان کرده اند تا به موقع آنها را از بین ببرند.
با توجه به مساحت اسرائیل بدون در نظر گرفتن مناطق فلسطینی چیزی حدود شانزده تا هجده هزار کیلومتر از کل فلسطین اشغالی باقی می ماند که همه اش فضای باز است و به راحتی موشک های ایران می تواند هر نقطه از آن را هدف قرار دهد.
کافی است ایرانیها مخازن تسلیحات هسته ای ویا کشتار جمعی اسرائیل را هدف قرار دهند تا کل اسرائیل هوا برود.
خود اسرائیلی ها هم به خوبی می دانند که ایرانی ها اطلاعات بسیار دقیق از اهدافی که برای اسرائیل نابود کننده است دارند.
برخی هم ممکن است سوال کنند که چرا ایران آنها را هدف قرار نمی دهد؟
ادعای وزیر جنگ اسرائیل علیه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.10.2021
ادعای وزیر جنگ اسرائیل علیه ایران
در پاسخ باید گفت مشکل ایران با مردم یهود نیست مشکل ایران با نظام آپارتاید صهیونیستی است و ایران هیچ وقت برنامه ای برای نابود کردن همه یهودی ها ندارد، و قطعا هم نخواهد داشت، اما اگر موجودیت ایران تهدید شود قطعا ایران هم مجبور می باشد در همان سطح پاسخ بدهد و آنوقت مقصر آنهایی می باشند که تصمیم میگیرند به ایران حمله کنند، البته مقامات اسرائیلی هم به خوبی این را می دانند.
به همین دلایل است که تصور بر این است 1.5 ملیارد دلار برای حملاتی از نوع دیگر بر علیه ایران تصویب گشته.
مثل حمله سایبری ای که بر علیه ساختار توزیع سوخت ایران انجام شد و خوب زندگی مردم را مختل کرد و خود اسرائیلی ها هم اظهار می دارند که هدف ایجاد اختلال در زندگی مردم بوده و هست.
البته روز گذشته در اخبار آمده بود حدود ده هزار افسر و متخصص فعال در نیروی هوایی اسرائیل پیغام هایی را دریافت کردند که شامل اطلاعات بسیار محرمانه شخصی آنها و همچنین تحرکات آنها بوده و برخی رسانه ها این را به ایران نسبت دادند.
اگر این خبر صحت داشته باشد به این معنا است که ایران در حال رصد کردن تک تک نیروهای اسرائیلی می باشد و به جای اینکه فقط هواپیما یا سلاح ها را رصد کند نیروها را رصد می کند و عملا می تواند تک تک آنها را هدف قرار دهد.
نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.10.2021
بنت: اسرائیل در قبال برنامه هسته ای ایران مسئول است
بدیهی است امروزه ما درگیر یک جنگ سایبری تمام عیار بین ایران و اسرائیل می باشیم ولی نکته قابل تامل در این است که رسانه های وابسته به جبهه همسو با اسرائیل تلاش دارند تحرکات و ضربه های اسرائیلی را بزرگ نمایی کنند و در مقابل در باره ضربه هایی که اسرائیل از ایران می خورد و بسیار سهمگین تر است سکوت اختیار می کنند.
قطعا هم هدف آنها این است که با استفاده از ابزار رسانه ای خود تاثیر روانی روی مردم ایران بگذارند و ترس بر مردم مسلط بر اسرائیل از سطح نفوذ ایران در اسرائیل زیاد نشود.
در پایان می توان گفت بررسی نوع عملیات سایبری انجام شده توسط اسرائیل بر علیه ایران و در مقابل توسط ایران بر علیه اسرائیل نشان از آن دارد که عملیات ایران از سطح کیفی بسیار بالاتری برخوردار می باشد و ایرانی ها در این نوع عملیات خود دست بالاتر را دارند و در مقابل اسرائیلی ها درجنگ رسانه ای و روانی بر علیه ایرانی ها دست بالاتر را دارند.
به این ترتیب می توانیم بگوییم معادله قدرتی که ایران به صورت عملیاتی ایجاد کرده و جلوی حمله اسرائیل و یا آمریکا و یا ... بر علیه ایران را می گیرد این است که ایران در واکنش نشان دادن دست بالاتر را دارد و طرف های مقابل هم با حساب کتاب هزینه و فایده متوجه می شوند حمله به ایران هزینه های بسیار بسیار بسیار سنگینی برایشان خواهد داشت.
 
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала