زندانی گوانتانامو برای اولین بار از شکنجه های وحشیانه در بازجویی ها سخن گفت

© AFP 2023 / Shane T. McCoyزندانی گوانتانامو برای اولین بار از شکنجه های وحشیانه در بازجویی ها سخن گفت
زندانی گوانتانامو برای اولین بار از شکنجه های وحشیانه در بازجویی ها سخن گفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.10.2021
اشتراک
مجید خان، زندانی بازداشتگاه آمریکایی گوانتانامو که متهم به کمک به گروه القاعده (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه است، برای اولین بار در مورد شکنجه ها و آزار وحشیانه خود از سوی بازپرسان سازمان مرکیز اطلاعات آمریکا (سی آی ای) در جریان بازجویی ها صحبت کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آسوشیتدپرس ، این زندانی به هیئت منصفه که در حال بررسی حکم صادره برای او به دلیل ارتکاب جنایات جنگی بود، گفت که علیرغم تمایلش برای  همکاری با بازپرسان، برای مدت طولانی در تأسیسات زیرزمینی سیا - به اصطلاح "نقاط سیاه" (black site) مورد خشونت قرار گرفته است.
مجید خان توضیح داد که او را چندین روز برهنه از تیر سقف آویزان کرده، به وی  آب سرد پاشیده، از خوابیدن او جلوگیری کرده، وی را گرسنه نگه داشته و سرش را زیر آب نگه می داشتند تا زندانی را خفه کنند، و همچنین مورد ضرب و شتم و تجاوز جنسی قرار می دادند.
آمریکا قصد انتقال زندانیان گوانتانامو را به خاک خود دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.04.2021
آمریکا زندان گوانتانامو را برای خطرناکترین جنایتکاران بست
زندانی گوانتانامو گفت:« فکر می‌کردم می‌میرم. به آنها التماس کردم که بس کنند و قسم خوردم که هیچ نمی دانم. هر چه بیشتر با آنها همکاری می کردم و بیشتر صحبت می کردم، بیشتر شکنجه می شدم". این خبرگزاری آمریکایی تصریح کرد که این اولین بار است که یک زندانی مهم فرصت دارد تا در مورد روش های به اصطلاح بازجویی شدید صحبت کند.
او حدود سه سال را در تاسیسات مخفی سیا گذراند تا اینکه در سپتامبر 2006 به گوانتانامو فرستاده شد. این زندانی تصریح کرد که در تمام این مدت نوری را ندیده و با کسی به جز نگهبانان و بازپرسان تماس نداشته است.
مجید خان، 41 ساله، اعتراف کرد که پیک القاعده بوده و در برنامه ریزی چند توطئه که هرگز اجرا نشدند، دست داشت. در فوریه 2012، او به اتهاماتی از جمله توطئه، قتل، و حمایت مادی از تروریسم اعتراف کرد.
این مرد قرار است به 25 تا 40 سال زندان محکوم شود. مجازات وی به خاطر  همکاری با بازپرسان کاهش یافته و مدت حبس وی از سال 2012 در زندان نیز محاسبه خواهد شد.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала