مقام ایرانی: تهران درصورت پایبندی طرف مقابل، آماده بازگشت به مذاکرات وین است

© Photo / IRNAسید محمد حسینی، معاون امور پارلمانی رییس جمهوری ایران
سید محمد حسینی، معاون امور پارلمانی رییس جمهوری ایران   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.10.2021
اشتراک
سید محمد حسینی، معاون امور پارلمانی رییس جمهوری ایران در گفت‌وگو با شبکه المیادین لبنان اعلام کرد ایران درصورت پایبندی طرف مقابل آماده بازگشت به گفت‌وگوهای وین است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا ، سید محمد حسینی روز چهارشنبه در خصوص مذاکرات هسته ای تصریح کرد: پس از وقفه‌ای که به دلیل تغییر دولت صورت گرفت، دولت جدید روند ۶ ساله پس از امضای برجام را باید بررسی می‌کرد تا ببیند در مرحله پیش رو چه موضعی باید اتخاذ کند. آقای رئیسی بارها اعلام کرده که ما اهل مذاکرهستیم و کسی که برجام را نقض کرد، طرف مقابل بود و ما آن را ترک نکردیم.
تلاش ناکام نمایندگان فرانسه، آلمان و انگلیس برای دیدار با مذاکره کننده ارشد ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.10.2021
تلاش ناکام نمایندگان فرانسه، آلمان و انگلیس برای دیدار با مذاکره کننده ارشد ایران
وی افزود: غربی‌ها و بخصوص آمریکا به برجام پایبند نبودند و نه تنها تحریم را برنداشتند بلکه تحریم‌های جدید هم اعمال کردند. تا اینکه دولت دموکرات‌ها پایان یافت و دونالد ترامپ به قدرت رسید. او توافق را پاره کرد و از برجام خارج شد با این وجود ایران همیشه به تعهدات خود پایبند بوده است.
معاون پارلمانی رییس جمهوری در خصوص امکان بازگشت ایران به مذاکرات وین در شرایط کنونی گفت: جو بایدن پیش از اینکه رییس جمهور شود، در کمپین انتخاباتی خود اعلام کرد که به برجام باز می‌گردد و متعهد می‌شود اما اتفاقی رخ نداده است.  
حسینی افزود: مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای دارد که دولت را وادار کرد که باید مواردی را رعایت کند و اینکه همه طرف‌های توافق هسته‌ای بویژه آمریکا باید به رفع تحریم پایبند باشند. نه اینکه کنگره آمریکا بیاید و فشار جدید وارد کند.
وی با تأکید بر اینکه ایران مذاکره خواهد کرد و چرخ زندگی در کشور متوقف نخواهد شد، گفت: خود غربی‌ها و آمریکایی‌ها هم گفته‌اند که این تحریم‌ها نتیجه مطلوب نداده است و سیاست هایشان شکست خورده است؛ بنابراین دم از تهدید و تشدید فشار می‌زنند اما ایران راه خود را ادامه خواهد داد.
حسینی افزود: نمی‌توانیم به آمریکا خوش‌بین باشیم مگر اینکه غرب و آمریکا تصمیم جدی بگیرند و به تعهدات خود عمل کنند. اگر آمریکا به توافق بازگشت و تحریم‌ها را برداشت، خواست ایران محقق می شود.
معاون پارلمانی رییس جمهوری اضافه کرد: ایران یکطرفه به تعهداتی که دیگران با آن پایبند نیستند باز نمی گردد. ما گام به گام حرکت می‌کنیم. هر حرکتی که ما انجام دهیم، اگر اقدام کردند ایران هم ادامه خواهد داد. البته در این مرحله ما گفته‌ایم که باید حسن نیت خود را نشان بدهند.
وی گفت که ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گلایه دارد چون برخلاف همکاری ایران، آژانس آنطور که باید از ایران، عضو خود، حمایت نکرده است. برخی سایت‌های انرژی هسته‌ای ما را هدف قرار دادند. انتظار داشتیم که آژانس اینگونه تحرکات را با قدرت محکوم کند.
در وین، مذاکرات برای بازگرداندن برجام و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران از مدتها پیش در جریان است؛ دور ششم این مذاکرات 20 ژوئن به پایان رسید. به گفته میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، کار بازگرداندن توافق به میزان تقریباً 90٪ تکمیل شده و فقط نکات سیاسی مربوط به تعهدات ایالات متحده و نحوه پایبندی واشنگتن به آنها  باقی مانده است.ایران پس از انتخاب ابراهیم رئیسی به سمت ریاست جمهوری هنوز مذاکرات وین را از سرنگرفته است.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала