گزارش و تحلیل

سوآپ گاز، توافقی برد برد برای ایران و ترکمنستان

© AP Photo / Sergei Chuzavkovزنگنه: ایران بیشتر از قرارداد به ترکیه گاز نمی دهد
زنگنه: ایران بیشتر از قرارداد به ترکیه گاز نمی دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.10.2021
اشتراک
وزیر شهرسازی و راه ایران اعلام کرد که تهران سوآپ گاز ترکمنستان را انجام خواهد داد.
اسپوتنیک - رستم قاسمی، وزیر راه و شهر سازی ایران در اختتامیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های ایران و ترکمنستان گفت: امروز اختتامیه این نشست بود. در دو سال گذشته خصوصاً بعد از کرونا روابط ما با ترکمنستان محدود شده بود.
وزیر راه و شهر سازی ایران ایران افزود: امیدواریم با آغاز دولت سیزدهم و برگزاری این اجلاس بتوانیم سطح روابط را به حد مطلوب برسانیم و توافقات در سطح انرژی از جمله اجرای سواپ گاز طبیعی ترکمنستان از مسیر ایران، اکتشاف منابع مشترک هیدروکربوری در خزر، سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز و استفاده از تجربیات مشترک در زمینه برق حاصل شود.
رستم قاسمی، وزیر راه  و شهر سازی ایران   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.10.2021
اجرای توافق درباره سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران
سعید میرترابی حسینی، کارشناس اقتصاد سیاسی و نفت، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی در این خصوص با خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو نشست.
ترکمنستان برای صادرات گاز راهی داشت که از طریق دریای خزر گاز خود را به قفقاز جنوبی و از طریق آذربایجان و ترکیه به بازارهای اروپایی انتقال بدهد. این راهی بود که وجود داشته و مشکلات زیست محیطی و مخالفت هایی که کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله ایران داشتند، مطرح بود. ایران نیز پیشنهاد داده بود که ترکمنستان گاز خود را با ایران سوآپ کند و گاز ترکمنستان را به ویژه اینکه ایران هم نیاز دارد، به عنوان مثال گاز این کشور را بگیریم و در نیمه شمالی کشور که جمعیت بیشتری نسبت به نیمه جنوبی کشور دارد و عمده مصرف گاز هم می تواند در نیمه شمالی باشد. ما در نیمه شمالی کشور به اون معنا تولید گاز نداریم و بیشتر گاز در مناطق جنوبی قرار دارد و به نظر می رسد چنین طرحی مدنظر باشد.
بنابراین یک راهی منطقی و اقتصادی است که به طور مثال ما گازی را از ترکمنستان بگیرم و مصرف کنیم و اگر بیشتر از نیاز ما است، به جای آن در جنوب، گاز را به عراق و دیگر کشورهای منطقه ارسال کنیم. البته باید به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر محاسبات نشان می دهد که ما کمبود گاز داریم و مفید بودن سوآپ گاز برای ایران در این موضوعاتی است که اشاره شد.
برخی آمار اعلام می کنند که ایران در ذخایر گاز در رتبه اول قرار دارد و برخی اذعان دارند که پس از روسیه در جایگاه دوم قرار دارد و به طور کلی ایران جایگاه بالایی در ذخایر گاز دارد ولی از لحاظ واقعیت های تولید و مصرف، با وجود ذخایر عظیم با کمبود گاز مواجه است. این کمبود می تواند بحث مبادله گاز را مطرح کند. برای ترکمنستان نیز یک واقعیت وجود دارد و اینست که به شکلی که باید به دریاها راه ندارد، با وجود اینکه به دریای خزر راه دارد ولی از آنجا به بازارهای گاز راه ندارد.
این حالت می تواند به صورت دو طرفه برای هر دو کشور مفید باشد، این دو کشور همسایه هستند. ایران در مناطق شمالی به گاز نیاز دارد و می تواند از ترکمنستان گاز بگیرد و در جنوب که هم جمعیت کمتری دارد و هم عمده تولید گاز در مناطق جنوبی است، گاز مازادی که از ترکمنستان وارد می شود به همسایگان صادر کند و به یک نوع معادله گازی شکل بگیرد.
از این روش که نیاز سرمایه گذاری های زیاد در خط لوله و زیر ساخت های بسیاری نیست، دو کشور از این طریق می توانند از ذخایر گازی یکدیگر بهرمند بشوند.
دو کشور می توانند در یک مسیر برد برد حرکت کنند. ایران بسته به میزانی که خودش مصرف خواهد کرد، قرارداد خرید می بندد و در قبال مقداری که سوآپ می کند، انتظار دارد که امتیاز و یا درآمدی از ترکمنستان دریافت کند.
در هر صورت این یک راه منطقی برای ترکمنستان است که از محدودیت سرزمینی و دوری از بازارهای گاز که قرار دارد با اتکا به ایران خارج شود و می تواند یک توافق بلند مدت باشد و با توجه به تجربه ناخوشایندی که ایران با ترکمنستان داشته و ایران جریمه سنگینی پرداخت کرد، بتواند آغاز جدیدی باشد اگر زمینه های لازم فراهم شود. البته معمولا مشکل تحریم ها و فشارهای سیاسی و یا رقابت هایی که در منطقه است، می توانند موانعی را ایجاد کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала