گزارش و تحلیل

هدف از حمله سایبری به سامانه توزیع سوخت

© IRNAپمپ بنزین در ایران
پمپ بنزین در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.10.2021
اشتراک
در ابتدا ممکن است برخی تصور کنند ماجرای حمله به سامانه توزیع سوخت یک عملیات تروریستی دیگر از عملیات تروریستی ای که مدت ها است ایران دچار آن می باشد است.
اما اگر به هماهنگ بودن جریان حمله به سامانه توزیع سوخت و بحث پوشش فوری رسانه ای آن توجه داشته باشید متوجه می شوید که جریان بسیار فراتر از یک حمله سایبری ساده بود.
هدف ظاهری ایجاد اخلال در توزیع سوخت در ایران بود اما مدتی بود بحث تغییر قیمت سوخت و همچنین افزایش آن توسط رسانه های مخالف ایران دست به دست می شد تا زمینه ساز این جریان باشد.
و بعد به یکباره جریان با پوشش بسیار گسترده رسانه ای مواجه شد که نه فقط رسانه های فارسی زبان مخالف جمهوری اسلامی بلکه حتی رسانه های دیگر مخالف جمهوری اسلامی آن را پوشش دادند.
این در حالی بود که علیرغم این حمله سایبری و اخلال ایجاد شده توزیع سوخت آزاد در تمام جایگاه های سوخت انجام می شد.
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.10.2021
واکنش رئیسی به حمله سایبری به سیستم جایگاه‌های سوخت: می خواهند مردم را عصبانی کنند
مشخص است که تنظیم کنندگان این عملیات تصور می کردند با ایجاد اخلال در توزیع سوخت و همزمان ایجاد حمله رسانه ای و روانی شرایط به گونه ای می شود که به یکباره مردم به جایگاه های سوخت هجوم بیاورند و بنزین این جایگاه ها ظرف چند ساعت خالی شود و سپس با توجه به اینکه سامانه تعطیل است بنزین هم توزیع نشود و درگیری ایجاد شود و در نهایت جریان حوادث دو سال پیش تکرار شود و شاید هم با موج سواری رسانه ای بتوانند یک بحران برای ایران درست کنند.
بر عکس تصور ها و ظاهر نمایی ها به نظر نمی رسد هدف اصلی اسرائیلی ها از تخصیص بودجه یک و نیم میلیارد دلاری برای حمله به تاسیسات زیربنایی ایران بحث حمله هوایی و نظامی باشد بلکه به نظر می آید این بودجه برای انجام عملیات تخریبی و حمله های سایبری و رسانه ای بر علیه ایران تخصیص داده شده و اسرائیلی ها برای اینکه اذهان را از برنامه اصلی خود منحرف کنند با فضا سازی تلاش می کنند همه توجه ها را به بحث حمله هوایی خود منحرف کنند.
به هر صورت اگر از هر نظامی ای سوال کنید قطعا به شما می گوید آنکه می خواهد حمله نظامی انجام دهد هیچ وقت از قبل اعلام نمی کند تا طرف مقابل آمادگی داشته باشد، بلکه تلاش می کند از گزینه غالفگیری حد اکثر استفاده را نمایند.
واکنش مقامات و موسسات مرتبط ایرانی نیز قابل تحسین بود، آنها با آرامش کامل توانستند ماجرا را جمع و جور کنند و به جای اینکه در دام نقشه دشمن گیر کنند نشان دادند که خود را برای چنین اتفاقاتی آماده کرده اند و بر عکس تصور آمریکایی ها و اسرائیلی ها علیرغم اینکه دولت ایران تازه کار را دست گرفته ولی خیلی سریع بدون هیچ هزینه ای ماجرا را جمع و جور کرد.
هفته گذشته شرکت مایکروسافت اعلام کرد که تعداد زیادی از پایگاه های نظامی و امنیتی اسرائیل و آمریکا هدف حملات سایبری ایرانی ها قرار گرفته.
بسیاری از رسانه ها از پوشش این خبر خود داری کردند، در حالی که شاید این خبر به مراتب مهم تر از حمله به سامانه سوخت ایران به حساب آید.
به نظر می رسد حالا آمریکایی ها و اسرائیلی ها و آنهایی که پشت این حمله به سامانه سوخت ایران بودند باید خود را آماده واکنش ایران کنند و معلوم نیست آنها نیز می توانند ماجرا را جمع و جور کنند یا نه؟
 
 
 
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала