گزارش و تحلیل

دومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان

© Photo / IRNAدومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه
دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.10.2021
اشتراک
امروز پنجم آبان ماه ۱۴۰۰ دومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد در این نشست وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تاجیکستان، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان به صورت حضوری و وزرای خارجه جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه به صورت مجازی شرکت کردند.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ابتدای جلسه گفت:
امروز در جلسه تهران پیامی قوی برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان ارسال میشود، به دلیل توجه به تاریخ و نقش آحاد مردم افغانستان در مقابله با اشغالگری و چالش‌ های دهه های اخیر است که برون‌ رفت از بحران امروز در افغانستان نیاز به انسجام داخلی، به کارگیری همه ظرفیت ها و بهره گیری از استعداد های بالای کشور های همسایه افغانستان دارد.
ما معتقدیم در وهله اول باید همه همسایگان و جامعه جهانی توجه ویژه‌ ای به وضعیت سیاسی، انسانی، گسترش تروریسم و قاچاق مواد مخدر، رعایت حقوق بشر و حقوق زنان در شرایط کنونی افغانستان داشته باشند در پایان تاکید می‌کنیم که بسیاری از مشکلات فعلی افغانستان ریشه در مداخلات خارجی دارد و آمریکا باید مسئولیت خود را در قبال فجایعی که در دو دهه گذشته در افغانستان به بار آورده با صدای بلند بپذیرد و در مقابل، برای برون رفت به ملت افغانستان از چالش‌ ها، درد ها و آلام پیش رویشان اقدامات جدی در کنار تلاشهای جامعه جهانی داشته باشد و مسئولیت خود را به صراحت اجرایی کند در جلسه امروز ما خدمت معاون اول رئیس جمهور هستیم و در دقایق آخر به دلیل ضرورتی که برای دکتر رئیسی پیش آمد این مهم بر عهده برادرمان آقای دکتر مخبر گذاشته شد.
آقای دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ایران در افتتاحیه این نشست ضمن تاکید بر اهمیت ایجاد افغانستانی امن، باثبات و مستقل بیان کرد:
در ابتدا سلام رئیس جمهور محترم ایران را به حضار می‌ رسانم و ایشان به دلیل مشغله نتوانستند در این اجلاس حضور پیدا کنند.
امیدوارم با همسویی و هماهنگی همه وزرای امور خارجه کشور های همسایه افغانستان به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.
 تحولات پرشتاب افغانستان همراه با نگرانی و امید است نگرانی از سختی ها و امید به اشتیاق مردم افغانستان برای ایجاد کشوری امن، مستقل و رو به توسعه.
کشور های همسایه افغانستان دارای پیوند های عمیق تاریخی و فرهنگی هستند و از این جهت می توان گفت نوعی همسویی شدید و هم سرنوشتی میان افغانستان و همسایگانش وجود دارد که امنیت، ثبات و صلح را در منطقه آسیای مرکزی و آسیای جنوبی به هم گره می زند.
امنیت و ثبات همسایگان افغانستان با امنیت افغانستان به هم پیوسته است بر همین اساس ما از ابتکار جمهوری اسلامی افغانستان برای برگزاری اولین دوره نشست کشور های همسایه افغانستان حمایت کردیم و میزبانی دور دوم آن را بر عهده گرفتیم همچنین میزبانی دور سوم آن بر عهده جمهوری خلق چین خواهد بود، مردم افغانستان چهار دهه متمادی ناامنی، جنگ و خونریزی را تجربه کردند.
چه کسانی مسئول وضعیت اسفبار ایجاد شده در افغانستان هستند؟
 دو دهه پیش آمریکا با دستاویز قرار دادن یازده سپتامبر به افغانستان حمله کرد اما این حضور چیزی جز ناامنی، رشد تروریسم، عقب ماندگی اقتصادی و تضعیف انسجام ملی افغانستان و آواره کردن صد ها هزار خانواده افغانستانی در پی نداشت.
 سیاست نابخردانه، اقدامات نا مسئولانه و نسنجیده آمریکا در افغانستان با شکست کامل همراه بود.
فراموش نخواهد شد نه هیچ اشغالگری می‌تواند در سرزمین‌ های اشغالی امنیت، ثبات و رفاه بیاورد و نه اتکا به بیگانه را می‌تواند هیچ دولتی را برپا بگرداند.
معاون اول رئیس جمهور ایران بار دیگر وظیفه تمامی کشور های همسایه افغانستان را در کمک به این کشور برای برون‌ رفت از شرایط فعلی گوشزد کرد و اظهار داشت:
امروز افغانستان با بحران‌ های متعدد انسانی، امنیتی و اقتصادی رو به رو است و شکست سیاست‌ های آمریکا به معنی تغییر راهبرد تحریم نیست، متاسفانه تروریسم تکفیری از جمله داعش به عنوان نیروی نیابتی در منطقه فعال است و امنیت مردم افغانستان را نشانه رفته و با هدف گیری شهروندان درصدد اند تا به نا آرامی در افغانستان دامن بزنند.
جمهوری اسلامی ایران نگران مردم مظلوم افغانستان است و همسایگان خود را دعوت می کند تا با هم اندیشی و همکاری با یکدیگر هرچه زودتر راهکاری برای مردم افغانستان در جهت برون رفت از بحران اقتصادی فعلی پیدا کنند در این راستا جمهوری اسلامی ایران بر اساس راهبرد اساسی رهبر معظم انقلاب اسلامی تمامی گذرگاه‌ های مرزی را برای تجارت و ارسال کمک های انسان دوستانه به افغانستان باز نگه داشته و سایر امکانات و زیرساختهای ترانزیتی خود را اعم از بنادر و راه‌ های حمل و نقلی از جمله بندر چابهار را در اختیار کشور های مختلف برای ارسال کمک های خود قرار داده است.
امروز میلیون‌ ها افغانستانی به اجبار در داخل و خارج از افغانستان آواره شدند و متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد، بحران‌ های امنیتی و اقتصادی موجب نگرانی های جدی برای وضعیت فعلی افغانستان شده است.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.10.2021
وزیر خارجه ایران: آمریکا باید مسئولیت خود در برابر فجایع افغانستان را با صدای بلند بپذیرد
جنگ اقتصادی تحمیلی و تحریم‌ های ظالمانه آمریکا موجب شده امکان میزبانی از جمعیت انبوه مهاجران افغانستانی و جلوگیری از گسیل شدن آنها به سایر کشور ها را نداشته باشیم لذا لازم است سایر کشور ها و سازمان های بین المللی مرتبط کمک‌ های پایدار و کافی خود را به کشور های میزبان آوارگان افغانستانی از جمله جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده و به مدیریت جمعی این تحولات کمک کنند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه همچنین در این نشست گفت:
من مطمئن هستم با بحث و گفتگویی که امروز داریم می توانیم نقش مهمی برای پیدا کردن ثبات در افغانستان داشته باشیم برای این مهم تلاش می‌کنیم.
ضمن حمایت از ثبات و امنیت در منطقه امروز افغانستان باید همه چیز را از صفر شروع کند و از خرابی ها بلند شود و پیشرفت کند که این نتیجه بیست سال حضور ایالات متحده آمریکا و ناتو در افغانستان بود در این مدت خونریزی در افغانستان بیشتر شد و شکست اقتصادی را در افغانستان شاهد بودیم که توانست باعث افزایش حضور تروریست‌ ها و افزایش تولید مواد مخدر شود باید بگوییم غربی ها و ایالات متحده آمریکا که در هزاران کیلومتر دورتر از افغانستان هستند همواره برای تحقق هدف های سودمند خود از این موضوع استفاده می‌ کردند.
وی افزود:
امروز در افغانستان امکانات بسیار زیادی در حال ایجاد است تا به سازمان‌ های بین‌المللی و جهانی بازگردند و به عنوان یک کشور مسئولیت پذیر شناخته شود.
می بینیم در افغانستان تلاش برای احیای کار های مختلف، انسجام ارگانهای کشور و ایجاد ارتشی منظم و تقویت گروه های دیپلماتیک وجود دارد.
 تاریخ نشان دهنده این است و نسخه های مهمی وجود دارد که تا چه اندازه اهمیت دارد بتوانیم تمامی گروه های قومی و مذهبی افغانستان را در نظر بگیریم.
 ما به صورت مستمر از ساخت و ایجاد دولت فراگیر واقعی در افغانستان حمایت می‌کنیم، شهروندان باید بدانند حق آنها و آرمان‌ های قانونی آنها به صورت عملی محقق می شود.
​ما تمام امکانات منطقه‌ ای خود و جهانی از جمله سازمان ملل متحد، شانگهای و سازمان امنیت دسته جمعی و همچنین ساختار های دیگر بین‌المللی رل برای امنیت در افغانستان استفاده می‌کنیم.
 موضع تمام شرکت کنندگان جلسه بسیار نزدیک است و امروز در دستور کار ما این است که بتوانیم مهاجرانی که از افغانستان می آیند را کنترل کنیم، کشور های همسایه با پوشش جریان پناهجویان می‌توانند گروه‌ های تروریستی را کنترل کنند که این در آینده می‌تواند تاثیری بسیار خوب برای بازگرداندن مرحله به مرحله صلح در افغانستان داشته باشد.
 مردم افغانستان نباید حضور نظامیان خارجی را در کشور خود اجازه دهند.
تمامی کشورهایی که افغانستان را به این مرحله رساندن باید مسئولیت خود را بپذیرند و باید اقداماتی تجهیز شده برای فعالیت اقتصادی و ارسال کمک های بشردوستانه به افغانستان داشته باشند.
نقش هماهنگی را سازمان ملل باید ایفا کند و فقط سازمان ملل می تواند شرکت‌ کنندگان را هماهنگ کند.
 روسیه آماده است تلاش خود را انجام دهد و در زمان آتی قرار است کمک بشردوستانه ای شامل کالا های اغذیه و دارو به افغانستان ارسال کنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала