کارشناس روس: آمریکا می خواهد توجه جهانیان را از افغانستان به ایران سوق دهد

© Fotolia / jiawangkunکارشناس روس: آمریکا می خواهد توجه جهانیان را از افغانستان به ایران سوق دهد
کارشناس روس: آمریکا می خواهد توجه جهانیان را از افغانستان به ایران سوق دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.10.2021
اشتراک
ولادیمیر یورتایف، کارشناس سیاسی و دانشمند تاریخ دان روس ابراز عقیده کرد که آمریکا با اظهارات خود مبنی بر لزوم از سرگیری هر چه سریع‌تر مذاکرات درباهر برنامه هسته‌ای ایران، می‌خواهد توجه جهانیان را از قضیه افغانستان به موضوع ایران معطوف کند.
به گزارش اسپوتنیک، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که ایالات متحده خواستار ازسرگیری فوری مذاکرات در مورد بازگرداندن توافق هسته ای ایران است و هشدار داد که "پنجره" برای راه حل دیپلماتیک این مشکل به تدریج بسته می شود.
به گفته کارشناس روس، آمریکایی ها باید به نحوی توجه جامعه جهانی را از موضوع افغانستان منحرف می کردند. یورتایف گفت: «اکنون دولت جو بایدن رئیس جمهورآمریکا متوجه شده است که همانطور که آنها معتقدند، یک حرکت موفقیت آمیز برای تغییر توجه از سوژه افغانستان به سوژه ایران وجود دارد".
 هشدار آمریکا به بسته شدن پنجره از سرگیری مذاکرات برجام  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2021
هشدار آمریکا به بسته شدن پنجره از سرگیری مذاکرات برجام
وی همچنین یادآور شد که هدف دولت بایدن از همان ابتدا غلبه بر میراث دونالد ترامپ بود که به طور یکجانبه از برجام خارج شد. یورتایف گفت: علاوه بر این، از دیدگاه وزارت امور خارجه آمریکا، تأخیر در بازگشت به میز مذاکره به ایران امکان خواهد داد حتی بیشتر به سمت برنامه اتمی نظامی حرکت کند.
کارشناس روس افزود:" در مورد ایران باید گفت ، خط مشی جدید دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید هنوز اعلام نشده است. ایران هنوز در مورد این موضوع تصمیم نهایی خود را نگرفته و به عقیده من به این دلیل ایرانی‌ها روند بازگشت خود به میز مذاکره را طولانی می‌کنند چون باید تکلیف خود را در داخل کشورشان معلوم کنند و تأکید کرد:" تهران هرگز از فشار خارجی پیروی نمی کند، مهم نیست که این فشار چقدر جدی پوشش داده شود".
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران برنامه جامع اقدام مشترک برای برنامه هسته ای ایران (برجام) را امضا کردند. این توافق شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن برای جلوگیری از دستیابی تهران به تسلیحات هسته ای است . در ماه می 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده تصمیم گرفت به طور یکجانبه از برجام خارج شده و تحریم های شدید علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرده و محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم را کنار گذاشت.
در وین، مذاکرات برای بازگرداندن برجام و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران در جریان است؛ دور ششم این مذاکرات 20 ژوئن به پایان رسید. به گفته میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، کار بازگرداندن توافق به میزان تقریباً 90٪ تکمیل شده و فقط نکات سیاسی مربوط به تعهدات ایالات متحده و نحوه پایبندی واشنگتن به آنها  باقی مانده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала