مقام ایرانی: هر زن باید بیش از دو فرزند داشته باشد

© Photo / IRNAزنان ایران
زنان ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.10.2021
اشتراک
حامد برکاتی، مدیر کل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت ایران اعلام کرد کاهش موالید همچنان ادامه دارد و کشور بیش از هشت میلیون و ۴۰۰ هزار سالمند دارد و برای تغییر این روند هر زن باید بیش از دو فرزند داشته باشد.
به گزارش اسپوتنیک،  حامد برکاتی در گفتگو با خبرآنلاین  اظهار داشت  همانطور که سرعت کاهش موالید از ۹۸ به ۹۹ کمتر شده است، در سال‌های آتی همین روند ادامه خواهد یافت. عملا اقدام موثری در دستگاه‌های مختلف کشور در این زمینه انجام نشده است. ما ۱۱ وزارتخانه داریم که در بحث جمعیت و ایجاد ظرفیت‌هایی که باید به جوانان کشور برای ازدواج و فرزندآوری کمک کنند، نقش دارند. اگر با همین ساختار امروزی پیش برویم، فکر می‌کنم در پنج سال آینده به یک ثبات می‌رسیم. یعنی به حدی خواهیم رسید که بعد از آن، احتمالا  TFR(نرخ کل باروری) را در حدود ۱.۵ خواهیم داشت که اصلا عدد خوبی نیست. کشور باید همه انرژی و توان خود را بگذارد که به حد جایگزینی برسیم. یعنی چیزی که همه کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه، دنبالش­ هستند. به این معنا که به ازای هر زن در سن باروری، حداقل ۲.۱ فرد، جایگزین شود. یعنی یک زن بیش از ۲ بچه داشته باشد. این عددی حداقلی است. جدای بحث جوانی و ازدیاد جمعیت، اگر بخواهیم همین ترکیب جمعیتی را داشته باشیم و بخواهیم بحث توسعه متوازن کشور را در آینده دنبال کنیم، باید به ازای هر زن در سن باروری، ۲.۱ نفر جایگزین شوند تا ترکیب جمعیتی ما، حفظ شود.
بچه های خندان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.10.2020
افزایش پدیده عروسک‌داری به جای فرزند‌آوری در ایران +عکس
مدیر کل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت ایران در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: آخرین آماری که دارم و برای سال گذشته است، حدود ۱۷ درصد بارداری‌های کشور که منجر به فرزندآوری شده، بالای ۳۵ سال است. این عدد در دو دهه پیش، کمتر از ده درصد بوده است. عملا دوگانه‌ای بین کار کردن و فرزندآوری زنان به وجود آمده است که یا تحصیل یا فرزندآوری. یا اشتغال یا فرزندآوری.
 این وظیفه حاکمیت است که از زنی که تحصیل می‌کند یا اشتغال دارد، حمایت کند. حمایت از فرزندآوری، یک بحث و اقدام ملی است. بارداری‌های بعد از ۳۵ سال ما در سال‌های گذشته، افزایش پیدا کرده. پیش بینی ما این است که در سال‌های آتی باز هم افزایش بیشتری خواهد داشت. نسبت زنانی که بارداری خود را به تاخیر می‌اندازند، ازدواج خود را به تاخیر می‌اندازند، دیرتر ازدواج می‌کنند و بعد از ازدواج هم فرزندآوری را به تاخیر می‌اندازند، بیشتر شده است.
 
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала