اجرای توافق درباره سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران

© Photo / IRNAرستم قاسمی، وزیر راه و شهر سازی ایران
رستم قاسمی، وزیر راه  و شهر سازی ایران   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.10.2021
اشتراک
وزیر راه و شهر سازی ایران از اجرای توافق در خصوص سواپ گاز طبیعی ترکمنستان از مسیر ایران خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری مهر، رستم قاسمی در اختتامیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های ایران و ترکمنستان گفت: امروز اختتامیه این نشست بود. در دو سال گذشته خصوصاً بعد از کرونا روابط ما با ترکمنستان محدود شده بود. امیدواریم با آغاز دولت سیزدهم و برگزاری این اجلاس بتوانیم سطح روابط را به حد مطلوب برسانیم و توافقات در سطح انرژی از جمله اجرای سواپ گاز طبیعی ترکمنستان از مسیر ایران، اکتشاف منابع مشترک هیدروکربوری در خزر، سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز و استفاده از تجربیات مشترک در زمینه برق حاصل شود.
همکاری طالبان و ترکمنستان برای ترانزیت گاز از طریق افغانستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.10.2021
همکاری طالبان و ترکمنستان برای ترانزیت گاز از طریق افغانستان
وی گفت: در بخش حمل و نقل قرار شد افزایش تردد ناوگان در مرزها، افزایش ساعت کاری پایانه‌های مرزی، گسترش همکاری حمل و نقل دریایی و ریلی در گمرک، اجرایی کردن سند همکاری گمرکی و در بخش تجاری توافق در خصوص ایجاد تجارت مطابق قوانین دو کشور و آماده سازی همکاری‌های تجارت ترجیحی امضا کردیم.
وزیر راه و شهرسازی به توافق در زمینه همکاری در توسعه روابط میان مناطق آزاد دو کشور بویژه در منطقه آزاد سرخس اشاره کرد و گفت: از ظرفیت مناطق آزاد برای برگزاری نمایشگاه‌های عرضه کالا استفاده خواهیم کرد.
وی گفت: همچنین توافق همکاری بین استانی و توافق در زمینه صادرات ۴ دستگاه اتوبوس در راستای اجرای توافقنامه چهارجانبه امضا کردیم. آمادگی شرکت‌های ایران برای مشارکت در پروژه‌های عمرانی از جمله پل، راه و مسکن سازی، همکاری بخش‌های پژوهشی، مراکز علمی و تحقیقاتی، توافق برگزاری دوره‌های کوتاه مدت آموزش نیروهای درمانی، استفاده از تحقیقات انستیتوپاستور، همکاری‌های ورزشی و گردشگری، استفاده از تجربیات هواشناسی مورد توافق قرار گرفت.
قاسمی به توافق‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: تبادل اساتید به زبان فارسی برای دانشجویان دانشگاه‌های ترکمنستان و امضای یادداشت تفاهم برای بخش‌های تکنولوژی رسانه‌ای و بازگشایی دفتر ایرنا در عشق آباد به امضا رسید ضمن اینکه امروز یک توافقنامه میان شرکت‌های راه آهن میان ایران و ترکمنستان امضا می‌شود.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала