فرار فاجعه‌بار و مفتضحانه آمریکا از افغانستان

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / وزارت خارجه ایران
وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2021
اشتراک
خطیب‌زاده: بعد از دو دهه اشغال و خشونت در افغانستان ماحصلی جز تخریب بنیان‌های اجتماعی و سیاسی و امنیتی افغانستان نداشت.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران اظهار داشت که آن‌چه به‌عنوان فرار فاجعه‌بار و مفتضحانه آمریکا از افغانستان می‌بینیم که بعد از دو دهه اشغال و خشونت در افغانستان ماحصلی جز تخریب بنیان‌های اجتماعی و سیاسی و امنیتی افغانستان نداشت، بسیاری اشتراک نظر دارند که یکی از ریشه‌های اصلی وضعیت امروز افغانستان است.
وی ادامه داد: «آمریکا با فراری که حتی بدون رایزنی‌های درست با متحدان خودش صورت داد، مسئولیت تاریخی را در خصوص وضعیت افغانستان متوجه خودش کرد. البته آسیب‌شناسی و علل آن‌چه امروز در افغانستان می‌بینیم قطعاً بخشی از پرداختن به راه‌حل خواهد بود نه همه آن.
رایزنی کره جنوبی و آمریکا درباره برجام در پاریس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.10.2021
رایزنی کره جنوبی و آمریکا درباره برجام در پاریس
تصورم این است که هیئت حاکمه افغانستان باید گوش شنوایی برای شنیدن اراده و خواست مردم افغانستان داشته باشد و در این صورت می‌تواند خود را به‌عنوان یک هیئت حاکمه مسئول خودش را نشان دهد و برای ایجاد یک دولت پایدار فراگیر متشکل از همه اقوام و قومیت‌ها در افغانستان زمینه‌سازی کند.
سازوکار اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه این است که با رضایت و اجماع اقدامات صورت بگیرد. درخواست‌هایی از طرف‌های مختلف در داخل و بیرون افغانستان برای حضور در اجلاس داشتیم و درخواست‌هایی هم از سوی کنشگران بین‌المللی از اروپا  و داخل افغانستان داشتیم ولی از آنجایی که تمام تصمیمات در این سازوکار اجماعی است، فردا تمامی درخواست‌ها توسط ایران ارائه خواهد شد و بر اساس این تصمیم و نتیجه‌ای که از گفت‌وگوها حاصل خواهد شد، درباره برخی از این درخواست‌ها در نشست بعدی که احتمالاً در پکن خواهد بود، تصمیم‌گیری خواهد شد.
در اجلاس تهران وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان حضور دارند و بخشی از کار پرداختن به درخواست‌ها و پیشنهاداتی است که مطرح شده است. : روسیه در نشست اول حضور نداشت و روسیه درخواست داشت  که به این سازوکار بپیوندد و این درخواست در نشست مجازی اول مطرح و توافق شد که روسیه در نشست دوم به جمع کشورهای مزبور اضافه شود ولذا روسیه در نشست دوم به جمع اضافه خواهد شد. درخواست‌هایی که به تهران رسیده است در اجلاس تهران مورد بحث قرار خواهد گرفت. اگر تصمیم گرفته شود در نشست آتی در پکن عملیاتی می‌شود».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала