حکم ۱۰ ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق برای سرقت سه بسته بادام هندی +عکس

© Fotolia / Andrey Burmakinحکم ۱۰ ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق برای سرقت سه بسته بادام هندی +عکس
حکم ۱۰ ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق برای سرقت سه بسته بادام هندی +عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2021
اشتراک
محکومیت عجیب شهروند ۴۵ ساله ایرانی با سه فرزند به خاطر دزدیدن سه بسته بادام هندی، بازتاب بسیار گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته است.
به گزارش اسپوتنیک، در شرایطی که در بسیاری از دادگاه‌های عمومی و کیفری قاضی‌ها با دادن احکام جایگزین حبس تلاش می‌کنند کمتر مردم را در این شرایط کرونایی روانه زندان کنند، انتشار متن حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری و ۴۰ ضربه شلاق برای مردی ۴۵ ساله با سه فرزند به خاطر دزدیدن سه بسته بادام هندی مردم را شگفت‌زده کرده است. اگرچه این حکم بدوی است اما به علت عدم تجدید نظرخواهی متهم، حکم او پس از گذشت مدت قانونی تجدید نظرخواهی، در حال حاضر قطعی شده است.

به دنبال انتشار این حکم و محکومیت سنگین متهم، کاربران شبکه‌های اجتماعی با اشاره به اینکه حکم قاضی با بزه انتسابی (دزدیدن سه بسته بادام هندی) تناسب ندارد، به انتقاد از این حکم پرداخته‌اند. برخی هم با مقایسه احکام اختلاسگران و ابربدهکاران بانکی با حکم این متهم تلاش می‌کنند تا میزان زندان و شلاق را با تعداد بسته‌های بادام هندی متناسب کنند.

کاربران توئیتر در واکنش به این حکم عجیب، توئیت‌های مختلفی می‌زنند. کاربری نوشته است: «با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم برادر حسن رعیت که ۳۵ سال حکم گرفته، نهایتا حدود صد بسته بادام هندی سرقت کرده است.»
دیگری با اشاره به قیمت نه چندان زیاد بادام هندی نوشت: «یعنی کسی نبود پول این سه بسته را حساب کند و پرونده را ببندد؟»

کاربران عنوان می‌کنند عجب قاضی موشکافی بوده بهتر است از او برای حکم دادن به دزدان بیت‌المال استفاده کنند. این کاربران عنوان می‌کنند نسبت به احکامی که مشابه همین سرقت بوده و حکم‌هایی که خود شاهد آن بودند و می‌بایست حکم سبکی داده می‌شد حکم ده سال زندان و هشت سال زندان و پنج سال زندان برای افرادی که یک عدد میوه و یا حداکثر دو کیلو میوه نارنگی (بنا به ادعای شاکی دو کیلو و خود زندانی می‌گفت دو تا نارنگی) سرقت کرده بودند در زندان‌های ایران کم نیست و متأسفانه بعضی از قضات، زندگی و سرنوشت متهمان رو به شوخی می‌گیرند و دل بخواه خودشان احکام حقیقتا و انصافا ظالمانه صادر می‌کنند و غم‌انگیز‌تر اینکه گاهی وقت‌ها نظارت معقولانه‌ای هم وجود ندارد و اشخاصی که به عنوان قاضی، پست و موقعیت دارند سال‌ها طبق میل خودشان احکامی صادر می‌کنند که آشکارا ظالمانه هست و هیچگونه بررسی و اقدام بازدارنده منصفانه و عادلانه‌ای هم صورت نمی‌گیرد.

از طرفی این وقایع (هر چند اندک و کم تعداد) اما فوق‌العاده مهم و جدی هستند و لازم است که ناظرهایی منصف و بی‌طرف، دائما احکام صادره را بررسی کنند و عکس‌العمل منصفانه و عادلانه انجام بشود و مسلما آفریننده‌ی جهان دوست‌دار منصفان صادق و دشمن ظالمان ریاکار است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала