آغاز قریب‌الوقوع اجلاس تهران درباره افغانستان

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2021
اشتراک
خطیب‌زاده: اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان 27 اکتبر ( چهارشنبه) با حضور وزرای خارجه 6 کشور همسایه افغانستان به‌اضافه روسیه در تهران برگزار خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم«، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظار داشت که اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان 27 اکتبر (فردا، چهارشنبه) با حضور وزرای خارجه 6 کشور همسایه افغانستان به‌اضافه روسیه در تهران برگزار خواهد شد و این اجلاس با حضور چهار تن از وزرای خارجه شامل ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان که به‌تدریج وارد تهران شده یا شده‌اند و با حضور آن‌لاین وزرای خارجه روسیه و چین و حضور نمایندگان ویژه این دو کشور به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: «فردا اجلاس در محل وزارت خارجه برگزار خواهد شد و جناب دکتر رئیسی رئیس جمهور جلسه را افتتاح خواهد کرد. نشست تهران نشستی برای یک راه‌حل افغانی خواهد بود و تشریک مساعی کشورهای همسایه افغانستان برای کمک به صلح و ثبات پایدار در افغانستان است.
به‌نظر می‌رسد مردم افغانستان دولتی مدنظرشان است که بازتاب‌دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی فعلی افغانستان باشد. جمهوری اسلامی ایران طی 4 دهه گذشته چه در دوران مقاومت و جهاد افغانستان و چه پس از آن و حتی در دوران اشغال کنار مردم افغانستان بود و همه تلاش خود را کرد که به‌عنوان عضوی مؤثر و به‌عنوان همسایه همراه کنار مردم این کشور باشد.
روسیه حضور خود در کنفرانس افغانستان را تائید کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.10.2021
روسیه حضور خود در کنفرانس افغانستان را تائید کرد
جمهوری اسلامی ایران میزبان نزدیک به چهار میلیون از اتباع افغانستانی در داخل ایران است، مهمانان عزیزی که در شهرهای مختلف ایران کنار همه ما زندگی می‌کنند و درس می‌خوانند و در فضاهای مختلف حضور دارند.
البته تحولات اخیر در افغانستان موج جدیدی از پناهجویان، بی‌جاشدگان و آوارگان را ایجاد کرد که میانه تمامی فشارها و مصائب اقتصادی جمهوری اسلامی که تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی ایالات متحده تحمل می‌کند، سختی‌های جدیدی را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است.
طبیعی است تمامی سازمان‌های بین‌المللی و نهادهایی که مسئولیت مستقیمی در خصوص وضعیت بی‌جاشدگان و آوارگان دارند، موظفند که به مسئولیت خود عمل کنند و برای کشورهای میزبان مثل جمهوری اسلامی ایران که بزرگ‌ترین جمعیت آوارگان افغانستان را در خود جای داده است، به مسئولیت خودشان در این زمینه عمل کنند و مساعدت‌های لازم را که تا به امروز انجام نداده‌اند، یا به‌صورت بسیار محدودی انجام داده‌اند، افزایش دهند و کمک کنند.
آنچه امروز در افغانستان شاهدیم همراه با نگرانی‌ها و ملاحظاتی است و در عین حال امیدهایی است. امیدواریم با کمک همه کشورهای مسئول و بدون دخالت خارجی شاهد سازوکار فراگیر در داخل افغانستان باشیم. مردم افغانستان و صیانت از آنها و پاسداشت حقوق مردم این کشور اولویت بسیار مهم و اول ماست.
به‌ویژه مردم افغانستان در فشارهای بسیار زیاد اقتصادی هستند. ما در این فشارها تلاش خود را کرده‌ایم که شرایط اقتصادی مردم افغانستان را تسهیل کنیم و روابط تجاری و اقتصادی خود را کاهش ندهیم و قطع نکنیم و به تأمین مایحتاج اولیه مردم افغانستان ادامه دهیم.
 به هیئت حاکمه فعلی افغانستان گفتیم که تلاش خود را بکنند به‌عنوان هیئت حاکمه مسئول عمل کنند و شرایط سیاسی، اقتصادی و امنیتی لازم را فراهم کنند. متأسفانه نگرانی‌های بسیار جدی برای رشد تروریسم و خشونت و افراطی‌گری در افغانستان وجود دارد. بمب‌گذاری‌ها و اقدامات تروریستی در شهرهای مختلف افغانستان از جمله قندوز و هرات بسیار نگران‌کننده است، این نگرانی درباره امکان حضور تروریسم و خشونت و افراطی‌گری در افغانستان وجود دارد.
هیچ طرفی نمی‌تواند بپذیرد که افغانستان از حیث امنیتی، سیاسی،  اجتماعی و اقتصادی به عقب برگردد.
پوتین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.10.2021
همکاری روسیه و سازمان شانگهای در تأمین امنیت شهروندان کشورهای همسایه با افغانستان
تلاش خواهد شد مردم افغانستان با کمک همه از این دوران گذار به‌سلامت عبور کنند. جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کنشگر مسئول تلاش کرده است ضمن جلوگیری و رد دخالت‌های خارجی و ضمن اینکه خودش به تمامیت ارضی و استقلال و خواست مردم افغانستان احترام بگزارد یک همراه مسئول باشد و تلاش کند مردم افغانستان آنچه را اعتقاد دارند و می‌خواهند، بتوانند در این شرایط سخت ـ حداقل بخش اساسی آن ـ محقق کنند.
‌ البته هیچ کشوری از جمله کشورهای همسایه افغانستان حق ندارند درباره آینده افغانستان تصمیم بگیرند، تصمیم با مردم افغانستان است. البته نقش ما نقش تسهیل‌کننده و روشن کردن خطوطی است که هیئت حاکمه افغانستان در آینده به آن احترام بگزارد. تلاش می‌کنیم زبان مفاهمه‌ای برقرار شود و روی اصولی که جامعه بین‌المللی و کشورهای همسایه نظر جمعی دارند، تلاش خواهد شد که این خطوط در بیانیه به‌روشنی بیان شود.
آن‌چه روشن است این است که پیام واحدی به داخل افغانستان ارسال شود که افغانستان نمی‌تواند محلی برای خشونت و تروریسم و افراطی‌گری باشد. افغانستان عاری از خشونت و ترور و افغانستان آرام و باثبات خواهد بود که شریک همکاری‌های منطقه‌ای است.
اجلاس تهران می‌خواهد نشان دهد که راه‌حل افغانی برای مشکل افغانستان چیزی است که همه باید به‌دنبال آن باشیم، گفت‌وگوهای جامع و فراگیر بین‌الافغانی با هدف رسیدن به یک راه‌حل مرضی‌الطرفین».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала