صادرات غیرنفتی ایران دو برابر خواهد شد

© Sputnik / Sergey Mamontovصادرات غیرنفتی ایران دو برابر خواهد شد
صادرات غیرنفتی ایران دو برابر خواهد شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2021
اشتراک
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اذعان کرد: برای بنگاه‌ های کوچکی که امکان حضور مستقیم در بازارهای جهانی را ندارند، با محوریت اتاق تعاون باید در این عرصه فعال شوند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، علی رضا پیمان پاک در نشست با فعالان اقتصادی عضو اتاق تعاون اظهار کرد: کنسرسیوم‌ های صادراتی و زنجیره تامین حوزه‌ های مهمی هستند که اتاق تعاون می‌ تواند در این زمینه کمک‌ های شایانی انجام دهد، چراکه تولیدکننده خرد نمی‌ تواند در بازارهای جهانی وارد شود بلکه باید نهادهایی مانند اتاق تعاون نقش واسط را داشته باشند.
تجارت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.10.2021
آیا جهش در روابط اقتصادی ایران با اوراسیا ممکن خواهد بود؟
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اهمیت زنجیره سازی بین المللی ادامه داد: لازم است نقشه راهی در حوزه صادرات در کشور تهیه شود تا بدانیم که چه نهادهایی را باید به کار بگیریم و همچنین از چه نهادها و بخش‌هایی باید استفاده کنیم تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
پیمان‌ پاک اضافه کرد: هدف گذاری کمی در حوزه صادرات صورت گرفته تا بتوانیم طی چهار سال آینده افزایش دو برابری در صادرات غیر نفتی داشته باشیم، اما از مهمترین فاکتورها در این راستا دیپلماسی مناسب و اصلاح تراز تجاری کشور است.
وی گفت: کشورهای هدف صادراتی به دو قسمت اولویت اول و اولویت دوم تقسیم شده که اولویت اول ۲۳ کشور شامل کشورهای همسایه، چین، هند، روسیه، کنیا و مالزی بوده و اولویت دوم نیز شامل بقیه کشورها است که می‌ توانیم ۱۰۰ میلیارد دلار از بازار کشورهای همسایه را به خود اختصاص دهیم، در مورد هند نیز ۲۸ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی به بازار ۱۲۰۰ میلیارد دلاری این کشور داریم. در صورت اجرایی شدن پیمان تجارت آزاد با اوراسیا در کوتاه‌مدت ۱۰ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی برای ما ایجاد می‌شود که باید به بهترین شکل از آن بهره برد.  
پیمان‌ پاک افزود: ما نیاز به کالاهایی داریم که پایداری، کیفیت و نظام قیمت‌ گذاری مناسب داشته باشند؛ اینکه بازار ایجاد شود اما بازار برای صادرات نداشته باشیم یک ضد ارزش است. در دیگر کشورها قیمت‌ ها از قوانین خاصی پیروی می کند اما در ایران شاهدیم که هر روز قیمت‌ها جا به جا می‌شوند. رویکرد ما این است که تجارت‌ را با تعرفه ترجیحی و مکمل انجام دهیم که به صادرات کمک کند همچنین در حوزه لجستیک نیز می‌توانیم یارانه‌ هایی اختصاص دهیم تا خطوط بین دو کشور برقرار شود.
پیمان‌ پاک با اشاره به تعریف ۱۴ پروژه زیرساختی برای توسعه و تسهیل صادرات غیرنفتی ادامه داد: با توجه به ضعف زیرساختهای لجستیکی در کشورهای CIS مجوز واردات شناور رورو برای بخش غیردولتی صادر شده و انتظار می‌رود بخش تعاون در این زمینه حضور جدی داشته باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала