کشف جوان ترین سیاره پرجرم‌تر از مشتری +عکس

© Photo / ESA/Hubble & NASAکشف جوان ترین سیاره پرجرم‌تر از مشتری
کشف جوان ترین سیاره پرجرم‌تر از مشتری - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.10.2021
اشتراک
اخترشناسان دانشگاه هاوایی یکی از جوان ترین سیارات را کشف کردند که حول یک ستاره در فاصله ای دور می‌چرخد.
به گزارش اسپوتنیک با استناد به مقاله منتشره در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society، اخترشناسان دانشگاه هاوایی یکی از جوان ترین سیارات را کشف کردند که حول یک ستاره در فاصله ای دور می‌چرخد.
سیاره فراخورشیدی 2M0437b برای اولین بار در سال 2018 با کمک تلسکوپ «سوبارو» کشف شد که بر کوه آتشفشانی «مائونا که‌آ» نصب شده است. اخترشناسان 3 سال حرکت آن را رصد کردند و به این نتیجه رسیدند که این سیاره واقعا هم حول ستاره ای می چرخد و دیگر یک جسم فضایی جداگانه نیست.
سیاره 2M0437b، از نظر جرم خود چندین بار بزرگتر از مشتری است و همراه ستاره مادر چندین میلیون سال پیش شکل گرفته است. این سیاره تا کنون گرمای خود را حفظ کرده که در زمان شکلگیری آن پخش می شده است.
​سیستم حاوی این سیاره در فاصله 470-460 سال نوری از زمین قرار دارد که محل شکلگیری فعال ستاره هاست. این سیاره به دور ستاره ای در حال چرخش است که فاصله آن 100 بار بیش از فاصله بین خورشید و زمین است.
رصد این سیاره با کمک تلسکوپ های دیگر مانند «هابل» ناسا می تواند گاز در آتسمفر سیاره را مشخص کند و معین کند که آیا قرصی ماه‌گونه در حول این سیاره وجود دارد یا خیر.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала