تقاضای جلوگیری از سونوگرافی بانوان توسط سونولوژیست آقا +عکس، ویدئو

© Fotolia / Zffotoتقاضای جلوگیری از سونوگرافی بانوان توسط سونولوژیست آقا +عکس، ویدئو
تقاضای جلوگیری از سونوگرافی بانوان توسط سونولوژیست آقا +عکس، ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.10.2021
اشتراک
عدم وجود سونولوژیست زن در مراکز درمانی و انجام سونوگرافی توسط متخصصان مرد با اعتراض مردم به ویژه برخی از بانوان ایرانی همراه شده است.
به گزارش اسپوتنیک، به تازگی کاربران در فضای مجازی ویدئویی از سونوگرافی در بیمارستان کمالی استان البرز (تنها بیمارستان اختصاصی برای بیماری زنان در این استان)، منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد سونوگرافی در این بیمارستان دولتی فقط توسط پزشک آقا انجام می‌شود و دستیار خانم فقط پشت سیستم تایپ می‌کند. این موضوع مدت‌ها پیش نیز مطرح شده بود و برای جلوگیری از سونوگرافی زنان توسط رادیولوژیست‌های آقا کمپین‌هایی به راه افتاده بود و گزارش‌ها حاکی از ۱۰ هزار نفری شدن این کمپین‌ها می‌دهد.

از طرفی طرح انطباق جنسیتی مراکز درمانی مدتهاست به وزارت بهداشت اعلام شده است اما ولی تاکنون هیچ تلاشی برای تعداد گزینش دانشجویان دختر و پسر در رشته‌های پزشکی و تخصص برای دستیابی به این طرح پیگیری گردیده و بنابر گفته‌ی کاربران حتی برخی از امور خدماتی خصوصی بانوان بستری در بسیاری از بیمارستان‌های دولتی به شکل بسیار نامناسبی نیز توسط نیروهای خدماتی آقا انجام می‌گیرد.

در برخی خبرها آمده است که پس از پیگیری‌های انجام شده، بعضی مسئولین ذی‌ربط در استان البرز در این‌باره عنوان کرده‌اند: «هیچ رادیولوژیست خانمی وجود ندارد که حاضر باشد در بیمارستان دولتی مشغول به خدمت شود. و ما علی‌رغم اینکه این توجیهات را مطالبی خلاف واقع و نشان از بی‌دغدغگی و بی‌توجهی مسئولین ذی‌ربط می‌دانیم لکن در همین پویش از همه رادیولوژیست‌های خانم که آمادگی استخدام و بکارگیری در مراکز دولتی کشور را برای فعالیت در بخش ویژه بانوان دارند درخواست می‌کنیم در بخش نظرات اعلام آمادگی نمایند تا مسئولین ذی‌ربط متوجه کذب بودن چنین مدعاهایی بشوند. در پایان منتظر اصلاح وضعیت مراکز سونوگرافی دولتی و همچنین پاسخگویی وزیر محترم بهداشت نسبت به اجرای طرح انطباق جنسیتی مراکز درمانی و همچنین پیگیری مسائل مربوط به حقوق شرعی، اخلاقی و روانی بانوان را توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی مخصوصاً اعضای کمیسیون بهداشت و درمان داریم.»

غالب کاربران در بخش نظرات عنوان می‌کنند بسیاری از پیگیری‌هایشان در این رابطه تاکنون به نتیجه نرسیده است و هیچ دستگاهی برای این معضل اجتماعی اقدامی نکرده است در حالیکه این حق قانونی بانوان است که باید به آن رسیدگی شود. این کاربران همچنین عنوان می‌کنند باید درباره‌ی عدم پذیرش مردان در رشته زنان و زایمان و نازایی در دانشگاه‌های پزشکی هم پیگیری‌هایی صورت گیرد چراکه معنایی ندارد وقتی بانوان توانمندی در این رشته‌ها داریم مردان در این امور بانوان دخالت کنند.

View this post on Instagram

A post shared by novin mama (@novinmama)


گروهی از کاربران خانم نیز عنوان می‌کنند با این موضوع مشکل چندانی ندارند و بهتر است بانوانی که به این مسائل حساسیت نشان می‌دهند از سونولوژیست‌های خانم استفاده کنند که غالبا در مراکز خصوصی و مطب‌ها کار می‌کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала