علت کاهش اندازه مغز انسان معاصر از دیدگاه دانشمندان

© Photo / Pixabay/VSRaoМозг человека
Мозг человека - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.10.2021
اشتراک
دانشمندان آمریکایی 985 فسیل و جمجمه انسان معاصر را تجزیه و تحلیل کرده و به این نتیجه رسیدند که حجم و اندازه مغز انسان 1.5 میلیون سال پیش به شدت و به میزان بیش از دو برابر (2.1) افزایش یافته و سپس سه هزار سال پیش، دوباره کاهش یافته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله Frontiers in Ecology and Evolution ، دانشمندان سپس با مقایسه انسان ها با مورچه ها این فرضیه را مطرح کردند که  انقباض مغز به موازات انتقال تعدادی از عملکردها به ناحیه ذهن جمعی رخ داده است.
اندازه مغز انسان در دوران پلیستوسن بزرگ شد و سپس در هولوسن به طور غیرمنتظره ای کوچک شد. زمان و دلایل دقیق این انتقال معکوس هنوز ناشناخته بود.
دکتر جرمی دی سیلوا از کالج دارتموث ، یکی از نویسندگان مقاله خاطرنشان می سازد: "واقعیت شگفت انگیز این است که مغز ما در مقایسه با مغز اجداد پلیستوسن ما کوچکتر است. اینکه چرا مغز ما کوچک شده است برای انسان شناسان یک معمای بزرگ بوده است".
فشار خون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.10.2021
چگونه می توان روند پیری مغز را کنترل کرد؟
دانشمندان در روند مطالعه اندازه و ساختار مستعمرات و جوامع گونه های مختلف مورچه و همچنین فیزیولوژی و مصرف انرژی در سطح حشرات دریافتند که مغز مورچه ها نسبت به اندازه بدن در جوامع بسیار سازمان یافته در مقایسه جوامع کم تر سازماندهی شده کوچکتر است.
مغز پیچیده ترین و پر انرژی ترین اندام است. نویسندگان بر این باورند که در گروه های اجتماعی مورچه ها ، جایی که مسئولیت ها به وضوح تقسیم می شوند و تصمیم گیری به سطح هوش جمعی منتقل می شود،  مغزاین  حشرات کوچک شده تا از نظر انرژی کارآمدتر شود.
اگرچه جوامع مورچه ها و انسان ها از بسیاری جهات با هم متفاوت هستند، محققان معتقدند که آنها ویژگی های اجتماعی مشترکی دارند، مانند تصمیم گیری گروهی، تقسیم کار و تولید مشترک غذا. اما این ویژگی ها همیشه مشخصه انسان ها نبوده  بلکه تقریباً در مرز بین دوره های پلیستوسن و هولوسن، زمانی که اجداد ما از ساختار خاندانی  به ساختار اجتماعی قبیله ای گذار کردند، به وجود آمدند. در همان زمان  اندازه مغز انسان تغییر کرد.
دانشمندان معتقدند موفقیت این مطالعه به این دلیل است که متخصصان حوزه های مختلف در آن شرکت داشته اند.
دکتر جیمز ترانیلو از دانشگاه بوستون می گوید " انسان شناس بیولوژیکی، اکولوژیست رفتاری و عصب شناس تکاملی شروع به به اشتراک گذاشتن افکار خود در مورد تکامل مغز کردند و دریافتند که تحقیقات مشترک در انسان و مورچه پاسخ به این سوال را ارائه می دهد. ما فرض می کنیم که کوچک شدن مغز در انسان مدرن به دلیل اتکای فزاینده به هوش جمعی باشد زیرا گروهی از افراد در مجموع همیشه باهوش‌تر از باهوش‌ترین فرد در این گروه هستند.»
دانشمندان احتمال می دهند که در آینده افزایش دانش بیرونی، نیاز به انرژی کمتر و کمتر برای ذخیره حجم زیادی از اطلاعات به صورت جداگانه، منجر به کوچک شدن بیشتر مغز شود.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала