گزارش و تحلیل

اتحادیه اروپا ناجی برجام نیست، بلکه یکی از نقض کنندگان آن است

© Sputnik / Alex MacNaughton اتحادیه اروپا ناجی برجام نیست، بلکه یکی از نقض کنندگان آن است
 اتحادیه اروپا ناجی برجام نیست، بلکه یکی از نقض کنندگان آن است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.10.2021
اشتراک
اتحادیه اروپا برای نگاه داشتن ایران در قرارداد برجام باید امتیازاتی را به ایران بدهد.
پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد که طرفین توافق هسته ای با ایران بر لغو موثر تحریم های تهران متمرکز هستند. وی خاطرنشان کرد که طرفین برجام برای از سرگیری مذاکرات با هدف از سرگیری توافق تلاش خواهند کرد.
وی افزود: مشکلی که ایران با آن مواجه است تحریم های آمریکا است و اتحادیه اروپا در تلاش است مذاکرات را در وین مجدداً آغاز کند تا راه را برای بازگشت تهران به پایبندی کامل به توافق و آمریکا به توافق باز کند.
استانو گفت ایالات متحده تحریم های یکجانبه را پس از بازگشت به برجام لغو می کند و سپس ایران می تواند از مزایای این توافق برخوردار شود.
 کنگره آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.10.2021
نماینده کنگره آمریکا: آمریکا باید به برجام برگردد
دکتر مانی محرابی، استراتژیست و تحلیلگر روابط بین الملل و عضو هیئت علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران در این خصوص به سوالات خبرنگار اسپوتنیک پاسخ داد.
اسپوتنیک - برای دور جدید برجام چه پیش بینی‌هایی می‌توان داشت؟
ابتدا باید صبور باشیم و مشاهده کنیم که آیا اساسا مذاکره‌ای در پیش خواهد بود یا خیر. بر اساس پیش بینی می‌توان مدعی بود دولت ایران به سمت مذاکرات سازنده پیش خواهد رفت اما مسئله مهم تضاد منافع میان ایران و ایالات متحده است، نه خواست این دو کشور برای رقم زدن یک توافق!
تضاد منافع میان دو سوی ماجرا به حدی است که رسیدن به یک هدف مشترک نیز نیاز به زمان و مباحثات خاص خود دارد، چه برسد دست یابی به توافق پیرامون اهداف فوق.
اسپوتنیک - اکنون اتحادیه اروپا چه اقداماتی می‌تواند برای لغو تحریم‌ها قبل از بازگشت آمریکا به برجام انجام دهد؟
پیش از هر چیز نباید فراموش کنیم که حرف‌های استانو ادعاهای تازه‌ای نیست و اروپا همواره مدعی تلاش برای برگرداندن ایالات متحده به پای میز مذاکره بوده است. متاسفانه اتحادیه اروپا درک دقیقی از سیاست‌های بین الملل ایران، شرایط اروپا در عرصه بین الملل و شرایط جمهوری اسلامی ایران در منطقه ندارد. ایران آن کشوری که بتوان آن را تحت فشار گذاشت و با مصاحبه‌های رسانه‌ای آن را به میز مذاکرات کشاند نیست. در این باره اروپا دچار خطای تحلیلی شده است.
ضمن آنکه کشوری که از برجام خارج شده ایالات متحده است و بازیگری که تعهدات خود را زیر پا گذاشته نیز اروپاست. ایران برجام را نقض نکرده که امروز منتظر باشد تا اروپا و ایالات متحده در باب آینده آن تصمیم گیری کنند. این ایران است که باید تصمیم نهایی را برای پایبندی به قراردادی که دیگران آن را نقض کرده‌اند بگیرد.
با تمام این اوصاف بسیار بعید است اتحادیه اروپا در شرایط فعلی دارای چنین جایگاهی در سیاست‌های ایالات متحده باشد که بتواند نقشی که برای خود متصور است را به خوبی ایفا کند.
اسپوتنیک - آیا ایران شرایط خاصی برای اتحادیه اروپا دارد؟
به طور قطع بله، همانطور که عرض کردم اتحادیه اروپا نباید نقش ناجی برجام را بازی کند زیرا خودش یکی از نقض کنندگان آن است. اروپا برای نگاه داشتن ایران در این قرارداد باید امتیازاتی را به ایران بدهد و قطعا تیم جدید تصمیم ساز در عرصه سیاست بین الملل ایران این مسئله را مد نظر قرار خواهند داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала