روسیه از طالبان خواست در افغانستان دولت فراگیر تشکیل دهد + ویدئو

© Sputnik / Press-service of Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه از طالبان خواست در افغانستان دولت فراگیر تشکیل دهد
روسیه از طالبان خواست در افغانستان دولت فراگیر تشکیل دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.10.2021
اشتراک
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت روسیه از طالبان می خواهد تا یک دولت فراگیر با مشارکت همه نیروهای سیاسی افغانستان تشکیل دهند.
به گزارش اسپوتنیک سرگئی لاوروف در افتتاحیه سومین نشست در چارچوب روند مسکو در مورد وضعیت افغانستان گفت: " دستیابی به صلح پایدار در افغانستان هنوز یک هدف مبرم و ضروری است."
در این نشست نمایندگان ده کشور منطقه و یک هیئت عالی رتبه طالبان با حضور عبدالسلام حنفی معاون نخست وزیر افغانستان شرکت دارند.
لاوروف افزود:"ما از عدم مشارکت همکاران آمریکایی خود در این رویداد در این بار ابراز تاسف می کنیم. ما متوجه شدیم که ایالات متحده برای دومین بار متوالی از ملاقات در گروه تروئیکای گسترش یافته متشکل از روسیه،آمریکا، چین و پاکستان اجتناب می کند.
وی امیدوار است که ایالات متحده آمادگی ادامه کار در این راستا را داشته باشد و همچنین توماس وست، نماینده ویژه جدید ایالات متحده در افغانستان از نتایج دیدارهای مسکو حمایت کند.  وزیر امور خارجه روسیه گفت که سازمان ملل متحد باید نقش محوری در حل و فصل داشته باشد و در عین حال روسیه قصد دارد از قابلیت های خود در راستای سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای استفاده کند.
لاوروف خاطرنشان کرد که انتظاراتی که از دولت گذشته افغانستان به ریاست اشرف غنی رئیس جمهور سابق در مورد آشتی ملی وجود داشت، برآورده نشد و اکنون این مسئولیت بر عهده طالبان است  زیرا تغییر حکومت در این کشور دیگر واقعیت تحقق یافته است.
وزیر امور خارجه روسیه  اظهار داشت  ما به تلاش های طالبان برای تثبیت وضعیت نظامی-سیاسی و بهبود فعالیت دستگاه دولتی در افغانستان را مشاهده می کنیم"
وی گفت که قبل از این ملاقات با هیاتی از طالبان دیدار کرده بود که در آن به تفصیل درباره نیاز به یک سیاست اجتماعی صالح و احترام به حقوق و آزادی های بشر بحث شد.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین از جامعه جهانی خواست منابع خود را برای کمک به افغانستان از جمله برای جلوگیری از بحران و توقف جریان مهاجرت از این کشور بسیج کند و افزود که مسکو در آینده نزدیک کمک های بشردوستانه به افغانستان ارسال خواهد کرد.
وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: "گزارش های رسیده  درباره وخامت شرایط زندگی مردم عادی افغانستان بسیار نگران کننده است. کارشناسان بد ر شدن اوضاع انسانی  را به دلیل ناتوانی بخش قابل توجهی از مردم افغانستان در تأمین رژیم غذایی متعادل خود منتفی نمی دانند."
در ماه اوت ، پس از خروج نیروهای آمریکایی ، طالبان (در روسیه گروه تروریستی ممنوعه اعلام شده) قدرت را در افغانستان به دست گرفتند و این باعث وقوع بحران انسانی ، اقتصادی و سیاسی در این کشور و فرار تعداد زیادی از مردم به کشورهای همجوار شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала