چرا تحریم های شورای امنیت کم‌اثر می شوند؟

© AP Photo / Bebeto Matthewsشورای امنیت سازمان ملل
شورای امنیت سازمان ملل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.10.2021
اشتراک
رسانه: نظام تحریم‌های سازمان ملل در برابر چالش‌هایی قرار گرفته که باعث شده‌اند عملکرد موثر آن با مشکل مواجه شود.
به گزارش اسپوتنیک به نوشته « فارن پالیسی»، نظام تحریم‌های سازمان ملل در برابر چالش‌هایی قرار گرفته که باعث شده‌اند عملکرد موثر آن با مشکل مواجه شود. مجموعه‌ای از عوامل مختلف از جمله مخالفت‌های چین و روسیه با این مجموعه تحریم‌ها در این امر دخیل بوده‌اند.
در مقاله مجله «فارن‌پالیسی» آمده است: « شورای امنیت سازمان ملل، نخستین بار در سال 1966 یک کشور را هدف تحریم اقتصادی قرار داد. در آن زمان، شورای امنیت مجموعه‌ای از تحریم‌های تجاری و نظامی را با هدف به زیر کشیدن ایان اسمیت،  نخست‌وزیر وقت رودزیا به کار گرفت. هارلود ویلسون، نخست‌وزیر وقت انگلیس که حامی اصلی این تحریم‌ها بود پیش‌بینی کرده بود که رژیم تحت امر اسمیت ظرف چند هفته سقوط خواهد کرد.
نشست سران شورای امنیت روسیه، آمریکا و اسرائیل در خصوص ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.10.2021
نشست سران شورای امنیت روسیه، آمریکا و اسرائیل در خصوص ایران
مخالفت‌های چین و روسیه با این تحریم‌ها، در کنار تلاش‌های کشورهایی مانند سودان جنوبی و کره جنوبی برای ارعاب و آزار کارشناسان دخیل در شناسایی تخلفات تحریمی در این امر نفش داشته‌اند.
اما صرفنظر از این اتفاقات، از آن زمان به بعد جاذبه تحریم‌ها برای اعمال فشار بر برخی کشورها روندی افزایشی داشت به طوری که شورای امنیت سازمان ملل 30 بار مجموعه تحریم‌هایی را برای هدف قرار دادن گروه‌ها و کشورهای مختلفی، از جمله عراق، کره شمالی، لیبی و ایران طراحی و اجرا کرد. امروزه شورای امنیت 14 نظام تحریمی در حال اجرا دارد. اجرای هر یک از این تحریم‌ها به عهده کمیته‌ای متشکل از نمایندگان تمامی 15 عضو شورای امنیت و هیئتی از کارشناسان است.
برای بخش زیادی از دنیا، تحریم‌ها اغلب ابزار کشورهای غربی برای فشار بر کشورهای دیگر نگریسته می‌شوند. به عنوان مثال، روسیه به تازگی علیه گروهی از کارشناسان سازمان ملل که مسئولیت اجرای تحریم‌ها را بر عهده دارند کمپین فشار راه انداخته است. روسیه می‌گوید اکثر بازرسان این گروه از کشورهای غربی انتخاب می‌شوند. چین هم با همین استدلال در حال انجام تلاش‌هایی برای کاستن از منابع در دسترس سازمان ملل است».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала