کالین پاول از ماجرای دروغش درباره عراق تا برنامه هسته ای ایران

© AFP 2023 / Timothy A. Claryکالین پاول از ماجرای دروغش درباره عراق تا ایران
کالین پاول از ماجرای دروغش درباره عراق تا ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.10.2021
اشتراک
رسانه های آمریکایی از مرگ کالین پاول وزیر امور خارجه پیشین آمریکا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر دادند.
به گزارش اسپوتنیک، کالین پاول در سن ۸۴ سالگی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده است.
وی به عنوان اولین وزیر خارجه سیاه‌پوست آمریکا در چند دولت جمهوری‌خواه آمریکا در شکل‌گیری سیاست خارجی کاخ سفید در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ویکم نقش داشت.
کالین پاول در پنجم فوریه ۲۰۰۳ در جلسه عمومی شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و به دفاع از حمله آمریکا و متحدانش به عراق پرداخت. او در این جلسه با نشان‌ دادن ویالی از یک ماده سفید رنگ و با استناد به منابع گمنام عراقی، گفت: «هیچ شکی وجود ندارد که صدام دارای سلاح‌های بیولوژیک است و توانایی تولید سریع و انبوه آنها را دارد».
پاول در ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۴، در کمیته امور دولتی سنا اعتراف کرد: منابعی که بسیاری از اطلاعات ارائه شده وی در سخنرانی سازمان ملل را در اختیار او قرار داده بودند، «اشتباه» بودند و «بعید است» که ذخایر سلاح‌های کشتار جمعی در عراق پیدا شود.
این البته تنها دروغ پاول نبود و او درباره ایران ادعا کرد: «من فکر می‌کنم ایرانی‌ها به وضوح مصمم به داشتن برنامه هسته‌ای هستند. و ما باید فرض کنیم که آنها با داشتن برنامه هسته‌ای، توانایی و اراده‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای خواهند داشت».
آقای پاول در یک ایمیل نوشته است که «تهرانی‌ها می‌دانند که اسرائیل دویست تا (موشک هسته‌ای) را به سوی تهران نشانه‌گیری کرده، و ما نیز هزار تا (موشک اتمی) داریم».
کالین پاول خاطر نشان کرد: «ما تنها چیز اصلی را که برای آنها (حاکمان تهران) اهمیت دارد تهدید می‌کنیم و آن، موجودیت رژیم‌شان است؛ بعد خواهیم دید که آیا جرئت می‌کنند حتی یک موشک هوا کنند؟».
کالین پاول همچنین گفت: «خود احمدی‌نژاد نیز روزی گفته بود: آخر ما یک موشک (کلاهک هسته‌ای) را برای چه می‌خواهیم؟ می‌خواهیم نازش کنیم؟».
کالین پاول ادعا کرد: «ایران حق دارد برنامه غنی کردن اورانیوم داشته باشد... ایرانی‌ها به درستی می‌‌گویند که غنی کردن اورانیوم برای مصارف مسالمت‌جویانه حق آنهاست»... اما «تحریم‌ها تنها برای شکستن ایران کافی نیست...».
وزیر امور خارجه اسبق آمریکا ، توافق گروه پنج به اضافه یک را با ایران توافقی بسیار خوب توصیف کرد و گفت ایران به توافق هسته ای پایبند نباشد ، امتیازی نیز دریافت نمی کند بنابراین مجبور است به آن عمل کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала