گزارش و تحلیل

سل در سایه کرونا پنهان شده و قربانی می گیرد

© Sputnik / Alexandr Kryazhevسل در سایه کرونا پنهان شده و قربانی می گیرد
سل در سایه کرونا پنهان شده و قربانی می گیرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.10.2021
اشتراک
سل یکی از ده عامل برتر کشنده انسان که آثار آن از ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد در مومیایی‌ های مصری مشاهده شده است اکنون با قوت میان بشر جولان می‌دهد و در سایه بیماری کرونا خود را پنهان میکند.
این بیماری اساساً به عنوان یکی از بیماری های دستگاه تنفسی مشاهده می‌ شود اما می‌ توانند به هر قسمتی از بدن انسان مانند استخوان‌ها، مفاصل، مغز، کلیه، پوست و ...حمله و آن‌ها را گرفتار کند، اما در ۸۰ درصد موارد ریه‌ ها را هدف حمله خود قرار می‌دهد و با علائمی نظیر سرفه مزمن با خلط آغشته به خون، تب، تعریق شبانه، و کاهش وزن همراه است.
ابداع روش تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.09.2021
ابداع روش تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر
این بیماری عفونتی است که انتقال باکتری آن از طریق قطرات تنفسی بیمار مبتلا انجام می شود، به این مفهوم که سرفه، عطسه و یا هرگونه ارتباط با بزاق بیمار مبتلا سل را انتقال میدهد.
دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز بیماریهای واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: در یک فاصله ده ساله تا سال ۲۰۱۹ دنیا شاهد کاهش این بیماری و مرگ های ناشی از آن بود، پیشرفت های جدی در زمینه تشخیص و درمان سل به وجود آمد و بارقه این امید وجود داشت که حتی بعضی از صاحب نظران دنیا درباره حذف بیماری سل تا سال ۲۰۵۰ صحبت کنند، این موضوع نشان دهنده این بود که سل تا چه اندازه مورد توجه قرار گرفته اما حقیقت مسئله این است که پس از سال ۲۰۱۹ یعنی در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ شاهد افزایش ابتلا و آمار مرگ و میر بر اثر بیماری سل هستیم.
دکتر گویا سایه بیماری کرونا بر تشخیص سل را سنگین توصیف کرد و اظهار داشت:  این موضوع یک نگرانی جدید ایجاد کرده و دانشمندان معتقدند دلیل اصلی این کاهش در تشخیص بیماری پاندمی کووید ۱۹ است، کرونا از لحاظ علائم بالینی بیماری مشابهت های نسبتاً قابل توجهی با بیماری سل دارد توجه تمام دنیا اکنون به سمت کووید ۱۹ است و هرکس با علائم تنفسی بویژه تنفسی حاد مراجعه می‌کند اولین تشخیص کووید ۱۹ است و این امر باعث شده توجهات نسبت به سل کاهش پیدا کند.
علتی دیگر این است که مردم کمتر به مراکز درمانی مراجعه می کنند و باعث می شود بیماری کمتر و دیرتر تشخیص داده شود.
موارد دیر تشخیص داده شده به این‌ مفهوم است که بیمار مبتلا است و افراد را در جامعه مبتلا می کند.
این موضوع محدود به بیماری سل نمی‌شود و بقیه بیماری‌ های مزمنی که می‌توانستند به موقع تشخیص داده شود و به موقع درمان شوند تحت تاثیر کووید ۱۹ قرار گرفتند، مشاهده می‌کنیم همین وضعیت در مورد عفونت HIV  نیز وجود دارد، متاسفانه اگر پیرامون تشخیص دیگر بیماریها تصمیم گیری جدی نشود قطعاً در آینده شاهد معضلی جدی پیرامون بیماری هایی نظیر سل و HIV خواهیم بود.
رئیس مرکز بیماریهای واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت این کشور در زمینه سل بیان کرد: در جمهوری اسلامی ایران نیز مشابه تمام دنیا تا سال ۲۰۱۹ با افزایش برنامه بیماریابی، شناسایی بیماری سل و به همان نسبت درمان افزایش پیدا می کرد اما از سال ۲۰۱۹ موارد ابتلا در کشور ما نیز کاهش پیدا کرده و تقریباً می‌توان گفت حدود ۲۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ تشخیص ابتلا به بیماری سل داشتیم، که به مفهوم کاهش بیماری نیست بلکه به مفهوم عدم تشخیص بیماری سل است.
بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.07.2021
گزارش و تحلیل
بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان
سال گذشته ۵۶۶۶ بیماری سل تشخیص دادیم که از این تعداد ۱۸ درصد جمعیت غیر ایرانی بودند و ما به آنها نیز خدمات ارائه می‌کنیم.
کماکان استان های سیستان و بلوچستان به خصوص شهرستان زابل و استان گلستان بالاترین آمار ابتلا و تشخیص بیماری سل را داشتند.
با تمهیداتی که در برنامه کنترل سل کشور صورت گرفته ما در طول این سال‌ ها بخصوص با توجه به رایگان بودن تشخیص و درمان توانسته بودیم بیماری را تا حد جدی کنترل کنیم در سطح جهان نیز تا سال ۲۰۱۹، ۱.۷ میلیون نفر مبتلا به بیماری سل تشخیص داده شده بودند در حالی که در سال ۲۰۲۰ تنها ظرف یک سال این آمار یک میلیون و سیصد هزار نفر کاهش پیدا کرد که نشان دهنده عدم شناسایی بیماری و آسیب در این زمینه است، بسیاری از بیماران مبتلا به سل هستند اما بیماری آنها تشخیص داده نشده و این موضوع بسیار خطرناک است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала