چرا قاچاق لوازم خانگی در ایران ادامه دارد؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / فروشگاه لوازم خانگی در ایران
فروشگاه لوازم خانگی در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.10.2021
اشتراک
کارشناس: با ممنوعیت واردات محصولات لوازم خانگی خارجی ظرفیت تولید داخل بین 60 تا 70 درصد افزایش یافت.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، علیرضا دانیالی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه با ممنوعیت واردات محصولات لوازم خانگی خارجی ظرفیت تولید داخل بین 60 تا 70 درصد افزایش یافت.
وی در ادامه افزود: «با همه این وجود هنوز 40 درصد از بازار لوازم خانگی ایران در اختیار کالاهای قاچاق است. از سال 97 ممنوعیت ورود 1500 قلم کالای ساخته شده خارجی از جمله لوازم خارجی به خاطر مشکلات انتقال ارز ممنوع شده بود و بحث ممنوعیت واردات لوازم خانگی جدید نیست، اما سیاست کلی دولت برای کنترل بازار ارز و کاهش تقاضای ارز این بود که ممنوعیت اعمال شود.
سامسونگ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.09.2021
نماینده مجلس ایران: بازگشت سامسونگ و ال جی با شرایط عجیب و غریب به ایران
‌برای حمایت از تولید داخل باید کمک شود تا رشد تولید داخل صورت گیرد تا سال 97 دو شرکت کره‌ای ال‌جی و سامسونگ که آماده بودند و سرمایه‌گذاری مشترکی در ایران راه‌اندازی کرده بودند، به خاطر فشار آمریکا مجبور شدند از ایران بروند، اما کارخانه‌های تولید داخل تلاش کردند با سرمایه‌گذاری و زحمت فراوان بازار داخلی را پاسخ بدهند، بنابراین تولید لوازم خانگی در سال 99 نسبت به سال ماقبل خود بین 60 تا 70 درصد رشد داشته است و میزان تولید لوازم خانگی از 8 میلیون دستگاه به 15.5 میلیون دستگاه در سال 99 رسید و امسال با شیب کمتری در حال رشد است.
درخواست انجمن لوازم خانگی این است که از واردات لوازم خانگی کوچک مانند قاشق و چنگال و کریستال جلوگیری شود، اما هنوز این خواسته عملی نشده است، البته وزیر جدید صنعت قول‌هایی داده که به تولید داخل کمک کند.
یکی از مشکلات دیگر بازار لوازم خانگی این است که 40 درصد این بازار در اختیار کالای قاچاق قرار دارد که به صورت رسمی و غیررسمی از مبادی رسمی و یا غیررسمی وارد شبکه توزیع می‌شود، حتی حمل و نقل و حق بیمه به این کالاهای قاچاق تعلق می‌گیرد، اما به وفور در بازار عرضه می‌شوند».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала