تبادلات تجاری میلیارد دلاری ایران با اوراسیا

© Fotolia / Hellen Sergeyevaتبادلات تجاری میلیارد دلاری ایران با اوراسیا
تبادلات تجاری میلیارد دلاری ایران با اوراسیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.10.2021
اشتراک
طبق گزارش گمرک ایران در نیمه نخست امسال، بیش از ۵.۵ میلیون تن کالا بین ایران با اعضای اتحادیه اقتصادی گمرکی اوراسیا تبادل شد که نسبت به مدت مشابه ۱۲ درصد در وزن و ۴۰ درصد در ارزش افزایش داشته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک ایران، جزئیات گزارش تجاری ایران و اوراسیا در نیمه اول امسال را اعلام کرد.
عضویت ایران در سازمان شانگهای؛ چالش هژمونی آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.10.2021
گزارش و تحلیل
عضویت ایران در سازمان شانگهای؛ چالش هژمونی آمریکا
طبق این گزارش در  شش ماهه نخست امسال پنج میلیون و ۵۴۹ هزار و ۳۱۱ تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۴۸۳ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۷۸۴ دلار بین ایران و اتحادیه اقتصادی-گمرکی اوراسیا تبادل شد که سهم صادرات یک میلیون و ۱۶۷ هزار و ۸۵۸ تن به ارزش ۵۱۴ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۳۲۴ دلار و سهم واردات نیز چهار میلیون و ۳۸۱ هزار و ۴۵۳ تن به ارزش یک میلیارد و ۹۶۸ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۴۶۰ دلار بوده است.
صادرات ایران در ۶ ماه گذشته به پنج کشور عضو این اتحادیه، از لحاظ وزنی حدود پنج درصد و از لحاظ ارزش ۳۶ درصد افزایش داشته است.
جزئیات گزارش در مورد میزان صادرات به  اوراسیا نشان می‌ دهد که روسیه با ۵۰۳ هزار و ۷۷۳ تن به ارزش ۲۷۰ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۸۸۵ دلار در رتبه نخست خرید کالای ایرانی در این اتحادیه قرار دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد در وزن و ۳۲ درصد در ارزش رشد داشته است، ارمنستان با خرید ۴۱۲ هزار و ۶۲۳ تن به ارزش ۱۲۳ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۲۰۲ دلار، کاهش ۲۰ درصدی در وزن و رشد ۲۹ درصدی در ارزش را نسبت به مدت مشابه داشته است، قزاقستان سومین مقصد صادرات کالاهای ایرانی به این اتحادیه با ۲۲۷ هزار و ۲۶۵ تن و به ارزش ۷۸ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۴۹۶ دلار بود که نسبت به مدت مشابه ۹۵ درصد در وزن و ۲۸ درصد در ارزش رشد داشته است.
قرقیزستان نیز چهارمین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی به این اتحادیه با ۱۹هزار و ۹۲۱ تن و به ارزش ۳۲ میلیون و ۱۹۵هزار و ۷۳۷ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه ۳۴۱ درصد در وزن و ۲۵۹ درصد در ارزش افزایش داشته است و نهایتا بلاروس با ۴۲۷۶ تن به ارزش ۹ میلیون و ۵۰۵ هزار و چهار دلار آخرین مقصد کالاهای ایرانی با رشد ۷۳ درصدی در وزن و ۲۲ درصدی در ارزش در این اتحادیه بوده است.
در خصوص واردات از اتحادیه اقتصادی-گمرکی اوراسیا نیز واردات از اتحادیه اوراسیا در ۶ ماهه نخست امسال، رشد ۱۴.۵درصدی در وزن و ۴۱درصدی در ارزش داشته است و روسیه با سه میلیون و ۵۷۵ هزار و ۲۶۴ تن به ارزش یک میلیارد و ۷۱۶ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۸۲ دلار، ۸۱.۵ درصد وزن و ۸۷ درصد کل واردات از اوراسیا را به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه نیز سه درصد در وزن و ۳۴ درصد در ارزش افزایش را نشان می دهد.
بعد از روسیه، قزاقستان با ۸۰۲ هزار و ۲۳ تن به ارزش ۲۳۴ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۹۸۸ دلار قرار دارد که رشد ۱۳۵ درصدی در وزن و ۱۳۷ درصدی در ارزش را در فروش کالا به ایران در نیمه نخست، نسبت به مدت مشابه داشته است.
بلاروس با ۳۰۷۰ تن کالا به ارزش ۱۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۸۸۰ دلار  و کاهش ۴۲ درصدی در وزن و  ۲۸ درصدی در ارزش در رتبه سوم و ارمنستان با صادرات ۸۶۴ تن کالا به ارزش چهار میلیون و ۶۲۷ هزار و ۹۶۹ دلار و کاهش ۷۴ درصدی در وزن و افزایش ۲۶ درصدی در ارزش، چهارمین شریک ایران در تامین کالاها و قرقیزستان با ۲۳۲ تن کالا به ارزش ۳۷۲ هزار و ۴۴۱ دلار پنجمین فروشنده کالا به ایران با کاهش ۷۸ درصدی در  وزن و ۶۷ درصدی در ارزش کالای صادراتی به ایران  نسبت به مدت مشابه بوده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала