گزارش و تحلیل

برنامه های متقابل ایران برای برنامه ذخیره اسرائیل

© Sputnik / Vladimir Astapkovichبرنامه های متقابل ایران برای برنامه ذخیره اسرائیل
برنامه های متقابل ایران برای برنامه ذخیره اسرائیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.10.2021
اشتراک
اسرائیل اعلام کرد که در تلاش است که یک برنامه ذخیره در صورت شکست مذاکرات آمریکا با ایران طراحی کند.
اسپوتنیک - یائر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل در سفر خود به آمریکا و دیدار با مشاور امنیت ملی این کشور به تهدیدات تهران و به تبدیل شده ایران به کشور هسته ای اشاره کرد.
وی همچنین اعلام کرد که اسرائیل در تلاش است که یک برنامه ذخیره در صورت شکست مذاکرات آمریکا با ایران، تدوین کند.
دیدار وزیر خارجه اسرائیل با مقامات آمریکایی مسئول در امور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2021
دیدار وزیر خارجه اسرائیل با مقامات آمریکایی مسئول در امور ایران
دکتر علیرضا رضاخواه، تحلیلگر مسائل بین الملل و کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به بررسی این موضوع پرداخت.
 ابتدا باید دید جه صحبت هایی شده و باید به این موضوع اشاره کرد که مذاکرات ما با آمریکا نیست و ما برای اینکه طرف مقابل متقاعد بکنیم که بصورت عملی به برجام پایبند باشد، جمهوری اسلامی ایران ادامه مذاکرات برجام که در وین بود را پیگیری می کند.
برای ما واضح و روشن است که طرف مقابل، چه کشورهای اروپایی و چه آمریکا تمایلی به انجام تعهدات خود ندارند و هیچ مذاکره و تعاملی یک سویه معنا ندارد که ایران بخواهد اصطلاحا یکسری از تعهدات را بصورت یک طرفه ، حال در هر چارچوبی انجام بدهد و طرف مقابل خودش را نه متعهد بداند و نه تضمینی بدهد که به تعهدات خود پایبند خواهد بود.
فشارهای بسیار جدی در این دوران به مردم ایران وارد کردند. در دوران کرونا هزینه بسیار سنگینی بدلیل عدم تعهد این کشورها به صحبت های خود داشتیم.
اکنون ما برای مذاکره نمی رویم و در انتظار این هستیم کشورهایی که یکبار تعهدهایی دادند پای تعهدات خود بایستند و جمهوری اسلامی تاکید دارد که این کشورها باید پاسخگوی تعهدات خود باشند.
نکته بعدی اینکه اسرائیل اعلام کرده است که ما برای برجام، برنامه ذخیره داریم. ما نیز برای هر برنامه ذخیره اسرائیل، پنج برنامه ذخیره داریم.
اسرائیل از لحاظ توانمندی نظامی، به تنهایی یکی از ضعیفترین بازیگران منطقه محسوب می شود و مسائل امنیتی خودش را در مقابل با فلسطینی ها که با سنگ مبارزه می کنند را نتوانسته حل فصل کند و اینکه بخواهد فشار وارد کند و به عنوان به اصطلاح یک بازی خراب کن در روابط ایران و غرب عمل کند و پیشتر نیز این اقدامات را انجام داده و اکنون نیز این اقدامات را ادامه می دهد.
اگر صحبت های اسرائیل بخواهد تهدید به همراه داشته باشد، جمهوری اسلامی در سطوح مختلف برای مقابله با اسرائیل برنامه دارد و کوچکترین شیطنتی بدون پاسخ نخواهد ماند و نیروهای نظامی و امنیتی ایران برای مقابله با  شیطنت های اسرائیل آماده هستند.
حال اگر اسرائیل به این نتیجه رسیده که برنامه ذخیره دارند، باید بدانند که ایران پیش از آنکه برنامه ذخیره داشته باشند، برای هر برنامه آنها، پنج برنامه ذخیر داریم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала