آمریکا ضرورت گسترش توافق هسته ای با ایران را اعلام کرد

© Fotolia / jiawangkunآمریکا ضرورت گسترش توافق هسته ای با ایران را اعلام کرد
آمریکا ضرورت گسترش توافق هسته ای با ایران را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.10.2021
اشتراک
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد دولت کشور وی گسترش توافق هسته ای برجام با ایران بر اساس توافقنامه های موجود را ضروری می داند.
به گزارش اسپوتنیک، رابرت مالی در مصاحبه با بنیاد کارنگی گفت: "موضع ما روشن است. ما معتقدیم که بهترین راه پیش رو، بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران و سپس بحث در مورد راه های حمایت یا تقویت آن یا حل مسائلی است که همچنان مورد مناقشه ایران و ایالات متحده است و ما همچنین فکر می کردیم ایران از این امر حمایت می کند."
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.10.2021
بلینکن: فرصت برای برگشت به برجام در حال اتمام است
این دیپلمات آمریکایی ابراز عقیده کرد که ایالات متحده "باید بتواند در مورد چیزی قوی تر و گسترده تر از آنچه در چارچوب برجام توافق شده، با ایران مذاکره کند."
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهورپیشین  امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. حالا جوزف بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا اعلام می کند قصد دارد به برجام بازگردد.
جمهوری اسلامی ایران هشتم ماه مه 2019 در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهدو از جمله از محدودیت ها در زمینه  تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم صرف نظر کرد.
در وین مذاکرات برای بازگرداندن برجام و لغو تحریم های آمریکا علیه ایران در جریان است و دور ششم این مذاکرات در 20 ژوئن به پایان رسید. به گفته میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین، کار برای بازگرداندن توافق برجام به میزان تقریباً 90 درصد به پایان رسیده است اما هنوز نکات سیاسی مربوط به تعهدات ایالات متحده و نحوه انجام این تعهدات از سوی واشنگتن در آینده باقی مانده است. وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که مذاکرات در پاییز پس از پایان روند تشکیل دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور  که در انتخابات ماه ژوئن در ایران برنده شده، از سر گرفته می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала