گزارش و تحلیل

محور شرق با حضور ایران، روسیه و چین و تاثیر آن در منطقه

© Sputnik / Shiva Abshenasپرچم ایران و روسیه
پرچم ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.10.2021
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اطلاع داد که قرار است سندی مشابه سند ایران و چین با روسیه در چند ماه آینده امضاء شود.
سعید خطیب زاده در این خصوص گفت: «ما در سال ۱۳۷۹ موافقت نامه ناظر بر روابط ایران و روسیه را برای ده سال امضا کردیم که هر ۵ سال یک بار به صورت خودکار قابل تمدید است. اکنون این سند راهبردی یا توافق جامع همکاری‌ ها میان دو طرف یک چارچوب حقوقی ایجاد کرده که اکنون نیز در جریان است، این چارچوب حقوقی یک فضای مناسب برای گسترش روابط درست کرده اما در چند سال اخیر برای ارتقای سند نیاز جدی احساس شد و تمرکز را بر تنظیم روابط همکاری و تبدیل آن به سند جامع همکاری‌ های راهبردی ایران و روسیه قرار دادیم.»
سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: «ما در تهران در حال تنظیم نهایی مفاد مختلف آن هستیم و پس از نهایی شدن مراحل تنظیم آن در تهران و دریافت مجوز های لازم توسط وزارت امور خارجه سند را به مسکو می‌فرستیم و پس از آن امیدواریم در چند ماه آینده شاهد امضای این سند باشیم که متناظر سندی است که برای نقشه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین امضا شد».
خطیب زاده افزود: «محور شرق در حال برآمدن است این محور شرق از قطب اقتصادی، قطب سیاسی و قطب نظامی برخوردار است، چند پایتخت مهم این محور شرق نیز پکن، تهران و مسکو است.
عبداللهیان: ما با  کشورهای روسیه و چین در یک حوزه هستیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.10.2021
عبداللهیان: ما با کشورهای روسیه و چین در یک حوزه هستیم
سعید میرترابی حسینی، کارشناس اقتصاد سیاسی و نفت، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک در خصوص این قرارداد توضیح داد:
در حال حاضر تنها کلیاتی از این توافق مطرح است، همانطور که اشاره شد گرایشی در سیاست خارجی ایران وجود دارد که البته در این سال ها افت و خیزهایی داشته اما امروز به نظر می آید که این گرایش قدرتمندتر است به ویژه در دولت جدید ایران.  در واقع گرایش به شرق است و دو کشور در این منطقه مد نظر بودند یعنی چین و روسیه.
ایران به دنبال این است که با وجود تقابل ها با عموم کشورهای غربی ، یک فضای تنفس و همکاری در عوض آن در شرق ایجاد کند تا مشکلاتی که کشور در حوزه های مختلف با آن روبروست را بتواند به سامان برساند. به نظر می آید که این از همان گرایش و نگاه نشئت می گیرد.
ما با چین یک همکاری طولانی مدت را امضاء کرده ایم. چنین مسئله ای با روسیه هم مطرح بوده است. چون تعامل های سال های اخیر ایران به گونه ای است که چین و روسیه را در کنار هم می بیند.
تاثیر چنین توافق هایی بین ایران و روسیه و همچنین چین و ایجاد محور شرق چه تاثیری بر اوضاع جهان و منطقه خواهد داشت؟
تحولی که اخیرا صورت گرفت و اهمیت زیادی هم دارد، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای است که هر دو کشور چین و روسیه هم در آن عضویت دارند. در واقع چنین قراردادی می تواند مکمل این عضویت باشد. این ائتلاف با وجود سه کشوری که پتانسیل ها و امکانات زیادی برای تاثیر گذاری در منطقه دارند، به هر حال علامتی برای تقویت این ائتلاف است چون همکاری ها از پیش بوده و اگر این سه ضلع شکل بگیرد، به شکل نهادینه تر و سازمانی تر قالب هایی برای همکاری تعریف خواهد شد. البته در کنارش باید توجه داشت که تعارض منافعی هم همزمان وجود دارد. موفقیت چنین ائتلافی تا حد زیادی منوط به آن است که این تعارض هایی که امروز وجود دارد بین هر سه کشور کاهش یابد. البته توافق ها شرط لازم و این موضوع که اشاره شد شرط کافیست.
توافق هایی که قرار است بین ایران و روسیه شکل بگیرد بیشتر در چه حیطه ای مد نظر خواهد بود؟
ایران عضو اتحادیه اوراسیا هم هست که یک اتحادیه تجاری است و روسیه هم در آن عضویت دارد. اما بر اساس اتفاق ها و مواردی که پیش آمده و آماری که وجود دارد و با توجه به سطح مبادلات ایران و روسیه ، تصور می شود که روسیه و ایران در مسائل راهبردی و استراتژیک و مقداری توافق هایی که جنبه های سیاسی و امنیتی داشته باشد، بیشتر فضای همکاری وجود دارد. در جاهایی که منافع دو کشور از لحاظ امنیتی مشترک می شود همواره همکاری هایی صورت گرفته است. به نظر می رسد با توجه به پیوست های تجاری، مالی و اقتصادی قراردادی که امضاء خواهد شد ولی برجستگی نقطه نظرها و اشتراکات سیاسی و امنیتی در منطقه باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала