امان خلیلی نجات‌دهنده بایدن، افغانستان را ترک کرد+عکس

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر افغانستان
افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.10.2021
اشتراک
مترجم افغان در سال 2008 توانست جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا را از شبه نظامیان طالبان نجات بدهد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «سی ان ان»، با استناد به منابع آگاه، امان خلیلی مترجم افغان که در سال 2008 توانست باعث نجات جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا از دست شبه نظامیان طالبان (ممنوعه در روسیه) بشود، افغانستان را ترک کرد.
تخلیه این مترجم و خانواده اش توسط سازمان Human First Coalition انجام شد. عمران خان، نخست وزیر پاکستان و تعدادی از کارمندان وزارت خارجه آمریکا و از جمله انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده به خروج او از افغانستان کمک کردند.
ابتدا خانواده خلیلی به پاکستان منتقل شدند و بعد به کشور دیگری فرستاده شدند که مقصد نهایی فاش نمی شود.
طالبان داعش را نه تهدید بلکه دردسر می نامد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.10.2021
طالبان داعش را نه تهدید بلکه "دردسر" می نامد
گفتنی است که در سال 2008 دو بالگرد نیروهای مسلح آمریکا به دلیل بوران برف در منظقه کوهستانی افغانستان مجبور به فرود شدند. در آن زمان سه سناتور آمریکایی، جو بایدن  و چک هیگل و جان کری در این بالگردها بودند.علاوه بر نظامیان از خلیلی تقاضای کمک شد که در آن زمان مترجم نیروهای نظامی آمریکا بود. تا حد زیادی به دلیل تلاش های خلیلی سناتورها توانستند از منطقه پر خطر جان سالم بدر ببرند.
روز 15 ماه اوت (یکشنبه) رسانه ها و منابع گفتند که طالبان کنترل همه گذرگاه های مرزی را در دست دارند. در همان روز شبه‌نظامیان طالبان اطلاع دادند که وارد کابل شده و کنترل کاخ ریاست جمهوری را در دست گرفته‌اند. اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت که «برای جلوگیری از کشتار وسیع» کشور را ترک کرده است. 16 ماه اوت (دوشنبه) محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است.
در ده روز اول ماه آگوست، طالبان حملات خود را علیه نیروهای دولتی در افغانستان افزایش دادند. تنها منطقه ای که تحت کنترل طالبان نیست پنجشیر است، این منطقه در شمال شرقی کابل، یکی از کوچکترین مناطق کشور از نظر مساحت و جمعیتی محسوب می شود.
​در ۱۵ آگوست، شبه نظامیان طالبان وارد پایتخت افغانستان شدند و کنترل کاخ ریاست جمهوری را در دست گرفتند.
در شب ۱۶ آگوست، محمد نعیم نماینده دفتر سیاسی طالبان، گفت که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است و شکل حکومت در این کشور در آینده نزدیک روشن خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала