جدیدترین شرایط کنسلی بلیط هواپیما

© Sputnik / Игорь Зарембо /  مراجعه به بانک تصاویر بلیت هواپیما
بلیت هواپیما - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.10.2021
اشتراک
امروزه اغلب مسافرت‌های داخلی و خارجی اغلب به صورت هوایی هستند و از این رو باید با قوانین و قواعد سفر‌های هوایی نیز تا حدی آشنا شوید.
شاید برای شما هم پیش آمده که پس از برنامه ریزی برای داشتن سفر به یکباره از سفر پشیمان شوید و یا به دلیل برخی مشکلات امکان رسیدن به پرواز را نداشته باشید. خوشبختانه در این مواقع می‌توانید بلیط هواپیما خریداری شده خود را کنسل کرده و بخشی از مبلغی که برای خرید بلیط پرداخت نموده‌اید را پس بگیرید. البته عوامل متعددی در کنسلی بلیط هواپیما دخیل هستند و به همین دلیل نمی‌توان شرایط دقیقی را برای کلیه مواقع اعلام نمود چرا که هر یک از ایرلاین‌ها ممکن است قوانین مختلفی برای استرداد بلیط در نظر گرفته باشند. در صورتی که با جدیدترین شرایط کنسلی بلیط هواپیما آشنایی داشته باشید می‌توانید بهترین راه و روش را برای کنسلی بلیط انتخاب کرده و متضرر نشوید.
همانطور که می‌دانید بلیط هواپیما از مدت‌ها قبل سفر باید رزرو شود و به همین دلیل گاهی اوقات امکان بروز اتفاقات غیرمنتظره در فاصله رزرو تا موعد سفر وجود دارد.در این مواقع بسیاری از مردم تصور می‌کنند که تمامی‌پول پرداخت شده برای بلیط هواپیما را از دست دادند اما باید گفت، بخشی از پول پرداخت شده برای بلیط هواپیما به حساب بانکی فرد عودت داده می‌شود.
استرداد بلیط هواپیما تا چندی پیش دشواری‌های خاص خود را داشت چرا که برای عودت دادن یک بلیط باید به مرکز خرید بلیط مورد نظر خود مراجعه می‌کردید اما امروزه این روش جای خود را به مراکز اینترنتی خدماتی بخشیده است .چنانچه بلیط هواپیما را به صورت اینترنتی خریداری کرده باشید ابتدا باید به وب سایت مورد نظر خود وارد شده و سپس دنبال بخش کنسلی بلیط هواپیما بگردید.
بلیط‌های هواپیما در 3 کلاس پروازی: اکونومی، تجاری و فرست کلاس دسته بند می‌شوند که هریک از آنها از نظر میزان خدمات و هزینه با یکدیگر متفاوت هستند. بسته به نوع کلاس پروازی انتخاب شما، قوانین استرداد نیز متفاوت خواهد بود قوانین استرداد بلیط هواپیما با توجه به کلاس‌های پروازی از قرار زیر است:
  • کلاس اکونومی: این نوع بلیط به عنوان پرفروش‌ترین بلیط هواپیما شناخته می‌شود که قوانین استرداد مناسبی دارد. برای استرداد بلیط هواپیما از زمان صدور تا ساعت 12 ظهر روز قبل از پرواز 20 درصد از میزان بهای بلیط از فرد کسر می‌شود. ساعت 12 ظهر روز قبل پرواز که گذشت این درصد به 40 می‌رسد.
  • بیزینس کلاس: استرداد بلیط بیزینس قوانین خاص خود را دارد چرا که در صورت عودت دادن بلیط تا قبل ساعت 12 روز قبل از پرواز 30 درصد از میزان هزینه‌های پرداخت شده کسر می‌شود اما چنانچه از ساعت 12 روز قبل پرواز گذشت درصد کسر به 60 درصد می‌رسد.
  • فرست کلاس: فرست کلاس به عنوان بهترین کلاس پروازی هواپیما شناخته می‌شود که میزان قیمت بالایی داشته و در صورت تمایل به استرداد آن هیچگونه مبلغی به حساب فرد واریز نخواهد شد.
توجه داشته باشید که قوانین استرداد برای سایر کلاس‌های پروازی معمولا با اکونومی‌یکسان خواهد بود.
ایجاد مشکلات غیرمترقبه تنها برای اشخاص طبیعی نیست و ممکن است به دلایل مختلف نظیر نامساعد بودن شرایط جوی، نقص فنی در هواپیما و یا هر نوع عامل دیگری امکان پرواز در تاریخ مقرر شده وجود نداشته باشد که در این صورت شرکت هواپیمایی یا آژانس مسافرتی پرواز را لغو کرده و بلیط مسافران را عودت خواهد داد.
بلیط هواپیما چارتر به نوعی از بلیط‌ها گفته می‌شود که توسط فرد یا شرکت چارتر کننده به صورت عمده خریداری شده و تکی به فروش می‌رسند. این بلیط‌ها معمولا میزان قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع بلیط‌های هواپیما خواهند داشت و این گذر زمان و نزدیک‌تر شدن به موعد سفر است که باعث مشخص شدن میزان قیمت دقیق بلیط چارتر می‌شود.هرچند در شرایط شیوع بیماری کرونا شاهد کاهش شدید قیمت بلیط هواپیما چارتر بوده ایم اما با این وجود ،کنسل کردن بلیط هواپیما چارتر، فرآیندی دشوار و پیچیده است و به عبارتی می‌توان آن را غیر ممکن در نظر گرفت. البته در تمامی ‌اوقات استرداد بلیط هواپیما چارتر غیرممکن نیست و سه کلیک به منظور جلب رضایت مشتریان به صورت مستقیم با فرد چارتر کننده ارتباط برقرار کرده و در رابطه با استرداد بلیط فرد سخن خواهد گفت.
عوامل موثر بر میزان جریمه کنسلی بلیط هواپیما
عوامل متعددی بر میزان جریمه کنسلی بلیط هواپیما تاثیر خواهند گذاشت که از جمله مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- ایرلاین: ایرلاین‌ها به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند که هریک از آنها قوانین خاص خودشان را دارند. برای مثال: مقدار جریمه کنسلی بلیط هواپیما ماهان ایر برای یک مسیر مشخص با مقدار جریمه کنسلی بلیط هواپیما ایران ایر در همان مسیر متفاوت خواهد بود.
- مدت زمان مانده به پرواز: یکی دیگر از اصلی‌ترین موارد تاثیرگذار بر میزان جریمه کنسلی بلیط هواپیما مربوط به مدت زمانی است که تا پرواز فرصت باقی است. طبیعی است که با نزدیک‌تر شدن به موعد پرواز شاهد افزایش میزان جریمه کنسلی بلیط باشیم .
نکات مهم استرداد بلیط هواپیما
قبل از خرید بلیط هواپیما باید با برخی از شرایط مهم استرداد بلیط هواپیما آشنا شوید که از جمله آنها می‌توان به:
-  قبل از خرید حتما با ویژگی‌های استرداد ایرلاین مورد نظر خود آشنایی داشته باشید.
-  در صورت تمایل به استرداد بلیط هرچه سریعتر اقدام کنید.
-  استرداد بلیط تنها برای بلیط‌های سیستمی ‌امکان پذیر است.
-  در انتخاب آژانس هواپیمایی دقت داشته باشید تا مبلغی که از کنسلی بلیط عودت داده می‌شود در مدت زمان کوتاه‌تری به حسابتان واریز شود.
- پس از استرداد بلیط هواپیما فرصتی برای اعتراض وجود ندارد و تنها در مواقعی دست به کنسلی بلیط هواپیما بزنید که از کنسل شدن سفر خود اطمینان دارید.
- بلیط هواپیما چارتر را تنها در مواقعی می‌توانید کنسل کنید که رضایت فرد یا شرکت چارتر کننده را جلب نمایید چرا که تصمیم گیرنده این نوع بلیط‌ها شخصی هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала