هفته های سرنوشت ساز برای وین

© Sputnik / Shiva Abshenasهفته های سرنوشت ساز برای وین
هفته های سرنوشت ساز برای وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.10.2021
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس خبری هفتگی خود به مسائل مختلف از جمله گفتگوهای وین و روابط ایران و جمهوری آذربایجان پرداخت.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرامون شرایط روابط میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: روابط ایران و آذربایجان همواره از منطق درستی پیروی کرده و در عین حال نگرانی های جمهوری اسلامی ایران گفته شده و این موضوع نیز در چارچوب حسن همجواری و روابط خوب ایران و آذربایجان است.
 نگرانی های ما به دوستان ما در باکو گفته شده آنها نیز همواره گفته‌ اند این نگرانی‌ ها را مرتفع می‌کند.
واقعیتی که جریان آذربایجان درباره ایرانیان رو کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.10.2021
گزارش و تحلیل
واقعیتی که جریان آذربایجان درباره ایرانیان رو کرد
این نگرانی‌ ها در مسیر گفتگو های دوجانبه قابل حل است، در برخی اوقات انتظاراتی که ما از آذربایجان داشتیم برآورده نشده، اما یک اصل اساسی داریم و آن این است که با همسایگانمان رفتار برادرانه خواهیم داشت.
حتی هنگام جنگ ارمنستان و آذربایجان در زمینه حقوق آذربایجان تلاش کردیم تا در مسیری حرکت کنیم که از گفتگو به نتیجه برسیم.
 اکنون نیز به طرف آذربایجانی اعلام کردیم اجازه دهند تا در مسیر آرام بخشی نگرانی های جمهوری اسلامی ایران که به درستی مطرح کرده حل و فصل شود به ویژه رفتاری که متناسب با همسایگی است انتظار ما از باکو می باشد.
حریم هوایی و زمینی ما برای آذربایجان همواره باز است و دوطرف باید مراقب باشند که طرف‌های ثالث وارد نشوند.
وی ضمن تاکید بر روابط دوستانه ایران و آذربایجان پیرامون رزمایش های برگزار شده توسط جمهوری آذربایجان افزود: منطقه ی ما منطقه‌ ای بسیار حساس است و ما با تمام طرف‌ هایی که این رزمایش ها را برگزار می کنند روابط کاملاً نزدیکی داریم و در این زمینه نگرانی خاصی نداریم مهم رعایت شرایط موقعیتی محل و همچنین اصول و توافقات قبلی در حوزه خزر است این تنها موردی است که همه طرف‌ها باید به آن توجه کنند.
 در یک ماه گذشته چندین رزمایش انجام شده که بسیاری از آن ها کاملاً نمایشی بوده و ارزیابی خوبی ندارد، ما بر این باوریم که منطقه احتیاج به آرامش دارد و همه طرف ها باید به این نکته توجه کنند.
ما تمامی اجزای یک رابطه راهبردی با آذربایجان را داریم ضمن اینکه ارادی سیاسی در دو پایتخت در تنظیم این روابط بوده، گفتگو های صریح قطعاً به این موضوع کمک خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفتگوها میان ایران عربستان را در مرحله جدی توصیف کرد و اظهار داشت: چهار دوره با عربستان سعودی در بغداد مذاکره کردیم و آخرین دوره آن هنگام حضور ما در نیویورک بود که به طور جدی در حال پیگیری آن هستیم.
 اکنون نیز این تماس ها بدون انقطاع بین دو طرف ادامه دارد، بیشترین تمرکز در گفتگو ها بر موضوعات دو جانبه و منطقه‌ ای به تخصیص حوزه خلیج فارس بوده، یمن تنها بخشی از این گفتگو ها بوده در این زمان باید تاکید کرد سرنوشت یمنی ها تنها از طریق مردم خود یمن و اراده یمنیها محقق خواهد شد.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.10.2021
ایران : به زودی می‌توانیم تاریخ دقیقی برای از سرگیری مذاکرات وین تعیین کنیم
آنچه ما انجام می‌ دهیم تسهیل این گفتگو ها است و آنچه عربستان باید انجام دهد توقف تحریم، محاصره و پایان شرایط تراژدی انسانی در یمن است امیدواریم اتحاد جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بتواند شرایط منطقه را با آرامش به سمتی ببرد تا از حالت تنش خارج شود.
وی همچنین افزود: بغداد تا به امروز برای مذاکرات ایران و عربستان میزبان خوبی بود و تا جایی که این امکان وجود داشته باشد ضرورتی بر تغییر محل گفتگو ها وجود ندارد.
 ما گفتگو ها را اکنون در مسیر جدی تری می بینیم، جمهوری اسلامی ایران تداوم سیاست خود را همواره دارد و سیاست ایران این است که گفتگو ها میان کشور های منطقه‌ ای و کنشگران منطقه ادامه یابد.
به ویژه روابط ایران و عربستان می‌تواند یکی از ستون‌ های صلح، ثبات و آرامش در منطقه خلیج فارس باشد.
خطیب زاده ضمن تاکید بر این نکته که ایران کوچکترین فرصت و لحظه ای را برای بازگشت به مذاکرات وین از دست نمی دهد بیان کرد: قطعاً در هفته های آینده با گسترش گفتگو های دیپلماتیک و اقدامات ایران پیرامون وین روبرو خواهیم شد و نتایج قابل مشاهده می باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала