گزارش و تحلیل

این جور که بویش مباید لغو برجام به نفع ایران است

© REUTERS / EU Delegation in Viennaبرجام
برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.10.2021
اشتراک
اخیرا آقای دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه سابق ایران در کلاب هاوس مطالبی را درباره برجام بیان کردند که همه را بر آن داشت تا متن آن را مجددا بازنگری کنند.
تنها دلیلی که ایران در گفتگو های هسته ای حضور پیدا کرد این بود که در ازای لغو تحریم ها برای مدت محدودی برخی محدودیت ها در برنامه هسته ای خود را بپذیرد تا اطمینان سازی به وجود آید.
اینکه در بخش هایی از برجام صحبت از تعلیق تحریم ها شده یا در برخی شرایط محدودیت های استثنایی برای ملت ایران بدون مدت معین وضع شده و ... جزو مسایلی می باشد که ایرانی ها را بر آن وا داشته تا به فکر بیافتند آیا در طولانی مدت آیا واقعا برجام به نفع ایران است یا به ضرر آینده این کشور؟
گویند عدو شود سبب خیر.
خروج ایالات متحده از برجام این شرایط را برای ایران فراهم کرده که فرصتی داشته باشد تا زیر میز گفتگو ها بزند و بتواند بهانه بیاورد تا برجام را اجرا نکند.
ژنرال آویو کوخاوی رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2021
فرمانده ارتش اسراییل از تشدید عملیات علیه تاسیسات هسته ای ایران سخن گفت
همچنین امروزه بحث هایی توسط طرف های مقابل مخصوصا آمریکایی و اروپایی مطرح می باشد مبنی بر اینکه برجام باید بازنگری گردد.
خوب اگر اینگونه باشد ایران هم می تواند اصرار کند تا عقربه های ساعت به عقب برگردد و کلا برجام لغو شود و گفتگوهای جدیدی شروع شود که بر اساس آن توافق جدیدی امضا گردد و منافع بلند مدت ایران هم تامین گردد.
به هر حال در شرایطی که دشمنان ایران در منطقه سلاح هسته ای در اختیار دارند و هر روز چندین بار ایران را تهدید به حمله نظامی می کنند هیچ منطقی وجود ندارد که ایران بخواهد تعهداتی را بپذیرد که فراتر از تعهدات بین المللی اش است.
فراموش نکنید ایران با یک شرط اساسی که ذیل امضای معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای ان پی تی قید کرده به این معاهده پیوسته و آن خالی بودن منطقه خاورمیانه از تسلیحات هسته ای چه تولید تسلیحات هسته ای چه انبار این تسلیحات.
در شرایطی که پاکستان رسما تسلیحات هسته ای در اختیار دارد و طبق گزارش های غیر رسمی اسرائیل با قلدری بیش از دویست و پنجاه بمب هسته ای دارد و آمریکا حدود 85 بمب هسته ای در پایگاه انجرلیک ترکیه انبار کرده اند و حتی گزارش هایی مبنی بر تلاش عربستان سعودی و امارات برای خرید بمب های هسته ای از کشورهای ثالث وجود دارد هیچ منطقی وجود ندارد که ایرانی ها بپذیرند تا ابد پایبند تعهدات کذایی باشند، حتی اگر هدف التزام به فتوای دینی و مذهبی باشد و یا اینکه حتی ایران بخواهد حسن نیت خود را برای دیگران ثابت کند.
حد اقل اش این است که دیگر کشورهایی که امروزه ایران را تهدید به حمله نظامی می کنند دلواپس باشند اگر به ایران حمله نظامی کنند ممکن است ایران برای بقای خود هم که شده سلاح هسته ای تولید کند تا از خود دفاع کند.
ورود موشک توریستی چینی‌ به صنعت فضایی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.10.2021
ورود موشک توریستی چینی‌ به صنعت فضایی
امروزه حتی اگر ایران دست به تولید موشک و پهباد می زند به این دلیل است که این کشور از همه طرف با دشمن محاصره شده و همه چشم طمع به سرزمین ایران دارند و بدیهی است این کشور مجبور می باشد تا به نوعی موازنه قدرت ایجاد کند چون اگر این کار را نکند قطعا دشمنان لحظه ای در حمله به ایران درنگ نمی کنند.
از سوی دیگر ایران امروزه ذیل کثیف ترین و شدید ترین تحریمهای بین المللی قرار دارد و کشورهای امضا کننده توافق هسته ای همه می دانند که این تحریم ها بالاتر از تحریم های شورای امنیت می باشد و لذا اگر کشورهای همپیمان با ایالات متحده دست به اجرای بند ماشه در توافق هسته ای نمی زنند به این دلیل نیست که آنها واقعا هنوز به دیپلماسی علاقه دارند بلکه به این دلیل است که به خوبی می دانند تحریم های شورای امنیت چیزی به تحریم های موجود بر علیه ایران اضافه نخواهد کرد.
شاید به همین دلیل هم هست که فعلا ایران هیچ اصراری بر تسریع در بازگشت به گفتگوهای وین ندارد و فعلا در حال بررسی گزینه های خود می باشد.
حتی شاید بتوان گفت اگر کشورهایی که امروزه اصرار بر بازگشت ایران به مذاکرات وین دارند بخواهند برجام را لغو کنند شاید ایران خیلی هم ناراحت نشود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала