ایران با سه میلیون سالمند مجرد در ۳۰ سال آینده روبرو خواهد بود +عکس

© Sputnik / Shiva Abshenasایران با سه میلیون سالمند مجرد در ۳۰ سال آینده روبرو خواهد بود +عکس
ایران با سه میلیون سالمند مجرد در ۳۰ سال آینده روبرو خواهد بود +عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.10.2021
اشتراک
اگر دهه شصتی‌ها به سن سالمندی برسند در سال ۱۴۳۰، ایران حدود ۳ میلیون سالمندی که ازدواج نکردند خواهد داشت.
به گزارش اسپوتنیک، احمد دلبری، رئیس انجمن علمی طب سالمندان و سالمند‌شناسی ایران در یک گفتگوی تلویزیونی عنوان کرد: «در آینده بیشترین رشد جمعیت سالمندی را در جهان خواهیم داشت و این موضوع نگران‌کننده است، زیرا زیرساخت‌های لازم را برای این میزان جمعیت سالمند، نداریم. دو برابر شدن جمعیت سالمند کشورهای توسعه یافته، ۱۰۰ سال طول کشیده است، اما ما در ایران فقط ۲۰ سال فرصت داریم و این مدت را متأسفانه در سنوات گذشته درگیر تهیه سند ملی بودیم. و نه تنها در رده تخصصی بلکه در رده‌های گوناگون و حتی مراقب ساده آموزش دیده کاردانی، کارشناسی و رشته‌های مختلف سالمندی، کمبود داریم.»

وی با اشاره به اینکه نیروی مراقب آموزش دیده برای سالمندان در ایران نیست، گفت: «معمولاً ۲۰ درصد سالمندان نیازمند خدمات مراقبتی هستند. سالمندان فعلی ما وضعیت خوبی دارند، زیرا به طور میانگین پنج و نیم فرزند دارند و مطالعات نشان داده است که ۲ و سه دهم این فرزندان، حمایتگر هستند و از سالمندان خود حمایت می‌کنند.»

دلبری افزود: «اکنون حدود ۸۰ هزار سالمند ازدواج نکرده داریم، اما اگر دهه شصتی‌ها به سن سالمندی برسند در سال ۱۴۳۰، حدود سه میلیون سالمند خواهیم داشت که ازدواج نکردند و مجبور می‌شویم برای مراقبت از سالمندان، نیروی مراقب وارد کنیم و این خطر جدی است که باید از اکنون به فکر این موضوع باشیم. مشکلات سالمندان ۵ برابر مشکلات جوانان خواهد بود؛ جوان اگر خانه نداشته باشد ازدواج نمی‌کند، اما یک سالمندی که بیمار می‌شود ۵ نفر از اعضای خانواده را درگیر می‌کند. زنگ خطر سالمندی در کشور به صدا در آمده است، ولی مسئولان در گذشته این صدا را نشنیدند.»

کاربران بسیاری به این موضوع واکنش نشان می‌دهند و عنوان می‌کنند اگر شرایط ازدواج، اشتغال و مسکن جوانان بهبود پیدا می‌کرد در آینده‌ی نزدیک با سه میلیون سالمندی که ازدواج نکرده‌اند و کسی را برای مراقبت ندارند روبرو نخواهیم بود. این کاربران دلیل این مشکلات را بی‌توجهی و نالایقی مسئولان در راس کار می‌دانند و عنوان می‌کنند چرا در ایران باید این تعداد جوان مجرد باشد؟! آیا این جوانان شرایط ازدواج را دارند و ازدواج نمی‌کنند یا اینکه زندگی به حدی به آنها سخت گرفته است و مشکلات زیادی پیش روی آنهاست که تمایل آنان را به ازدواج کم کرده است و ناخواسته آنها را به سوی ازدواج‌های سفید کشانده است. جمعی از کاربران معتقدند هر چقدر این زنگ خطرها به صدا درآید و آمارها از اتفاقات ناخوشایند آینده بگوید کسی به جوانان این سرزمین که با مشکلات زیادی روبرو هستند فکر نمی‌کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала