گزارش و تحلیل

مقتدایی: تا مذاکرات سودمند نباشد مذاکره نمیکنیم

© Sputnikمقتدایی: تا مذاکرات سودمند نباشد مذاکره نمیکنیم
مقتدایی: تا مذاکرات سودمند نباشد مذاکره نمیکنیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.10.2021
اشتراک
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه دهم مهر ماه در گفتگویی با صدا و سیمای ایران اعلام کرد که مقام‌ های آمریکایی برای از سرگیری مذاکرات تلاش‌هایی آغاز کردند اما واشنگتن ابتدا به نشانه حسن نیت باید ۱۰ میلیارد دلار از بودجه مسدود شده تهران را آزاد کند.
این در حالیست که همزمان جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به عربستان گفته امیدوار است که مذاکرات با ایران به زودی از سر گرفته شود.
عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران ضمن تاکید بر این نکته که آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار از اموال ایران پیش شرط برای مذاکرات وین نیست به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: آنچه آقای امیرعبداللهیان مطرح کردند صرفاً به عنوان یک مثال بود نه به عنوان یک خواسته یا پیش شرط.
بورل و امیرعبداللهیان بر از سرگیری برجام تاکید کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.09.2021
بورل و امیرعبداللهیان بر از سرگیری برجام تاکید کردند
آمریکایی‌ ها دائماً اعلام می‌کنند ما آماده همکاری و مذاکره هستیم و از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران ده ها میلیارد دلار پول در خارج از کشور دارد که در نتیجه تحریم‌ های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند از آنها استفاده کند.
در یک جلسه مطبوعاتی و رسانه ای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک مثال موضوع آزادسازی ده میلیارد دلار را مطرح کردند، طرح این موضوع به این مفهوم است که اگر آمریکایی‌ ها ادعا می‌ کنند که میخواهند حسن نیت نشان دهند باید اقداماتی را انجام دهند تا اعتماد از دست رفته بار دیگر باز گردد.
جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته نسبت به رفتار ها، قول ها و توافقاتی که با آمریکا داشته است و یا با اروپایی ها بی اعتماد شده است.
وی تاکید کرد:  در آن توافقات مجموعه‌ ای از اقدامات برای ایران در نظر گرفته شده بود که عملیاتی و انجام شده اما مجموعه اقدامات در نظر گرفته شده برای اروپایی‌ ها و آمریکایی‌ ها اجرایی نشد، آمریکایی‌ ها ثابت کردند که بد عهد و بد تعهد هستند و به طور یقین برای جمهوری اسلامی ایران کار های مخربی را انجام دادند.
بنابراین ما حدس نمیزنیم، گمان نداریم بلکه یقین داریم که آمریکایی‌ ها پیمان شکن و بد عهد هستند، بد عهدی آمریکایی ها به عنوان یک موضوع جدی در سطح تصمیم‌گیری‌ های ایران وجود دارد، بنابراین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران راهکاری ساده را برای کسب اعتماد ایران توسط آمریکا را عنوان کرد، این آمریکایی‌ ها هستند که در روز ها و هفته‌ های گذشته دائماً پیام می‌ دهند که می‌ خواهند مجددا بازگردند و اظهار می دارند که می‌توانیم مجدداً همکاری کنیم  و وزیر امور خارجه ایران نیز بیان کرد اگر حسن نیت دارند ۱۰ میلیارد دلار پولی که ما در خارج از کشور داریم را آزاد کنند یا فشاری برای باز پس گیری آنان به ایران وارد نشود.
عباس مقتدایی سخنان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را در راستای منافع ملت ایران دانسته و بیان کرد: این سخنان وزیر امور خارجه ایران در راستای رسیدن به این نکته است که آمریکایی ها به دنبال مکاری،فریب و حیله نیستند.
مکر و حیله آمریکایی‌ ها چندین بار برای ایرانیان ثابت شده است بنابراین ما مذاکرات را از سر می گیریم اما مذاکرات سودمند، مفید و مذاکراتی که از آن برای ملت ایران منافعی حاصل شود، نه مانند چند سال گذشته که مذاکرات در عمل منفعتی برای جمهوری اسلامی ایران نداشته است. ما تا یقین نکنیم که مذاکرات سودمندی برگزار خواهد شد مذاکره‌ ای انجام نخواهیم داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала