آمریکا: اگر ایران از سرگیری مذاکرات وین را به تعویق بیندازد، به دنبال راه های دیگری خواهیم بود

© AP Photo / Carolyn Kasterآمریکا: اگر ایران از سرگیری مذاکرات وین را به تعویق بیندازد، به دنبال راه های دیگری خواهیم بود
آمریکا: اگر ایران از سرگیری مذاکرات وین را به تعویق بیندازد، به دنبال راه های دیگری خواهیم بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.10.2021
اشتراک
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا گفت: اگر ایران به وعده خود مبنی بر از سرگیری روند مذاکرات وین در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در آینده نزدیک عمل نکند ، واشنگتن مجبور می شود به دنبال راه های دیگری برای حل این مشکل باشد.
به گزارش اسپوتنیک، او در مصاحبه با بی بی سی گفت:"ما فقط شنیدیم (...) که ایران آماده است در عرض چند هفته به مذاکرات بازگردد. اگر اینطور نشود، ما باید برای یافتن راه دیگری برای پیشروی با متحدان و شرکای خود مشورت کنیم."
محمد حسن آصفری - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2021
آیا روحانی و ظریف به دلیل خسارات برجام محاکمه خواهند شد؟
سالیوان تاکید کرد: "اگر واقعاً چنین باشد ، ما به سرعت خواهیم دید که آیا ایرانی ها پای میز مذاکره جدی هستند یا فقط می خواهند به دفع الوقت بپردازند. ما قصد نداریم وارد این بازی شویم".
وی افزود: ایالات متحده  آمریکا "مصمم است از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کند".
مشاور بایدن افزود: "ما از همه ابزارهایی که در اختیار داریم استفاده می کنیم تا مطمئن شویم که آنها این کار را انجام نخواهد داد."
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز 4 اکتبر گفت که ایران انتظار دارد مذاکرات در وین درباره مساله هسته ای را تا اوایل نوامبر از سر بگیرد.
رسانه های غربی سخنان خطیب زاده  را نقل می کنند که اظهار داشت دولت فعلی ابراهیم رئیسی کمتر از 55 روز پیش کار خود را آغاز کرد و  فکر نمی کند که  بازگشت کامل به مذاکرات تا 90 روز طول بکشد."
وی اطلاعات دیگری ارائه نکرد. رسانه ها نیز به نوبه خود توضیح می دهند که بر اساس این محاسبات ، تهران انتظار دارد روند مذاکرات را تا اوایل نوامبر از سر بگیرد.
از آوریل تا ژوئن سال جاری، ایران و تعدادی از قدرتهای جهانی شش دور مذاکره را با هدف بازگرداندن برجام در وین برگزار کردند. در حال حاضر مذاکرات متوقف شده و مقامات ایرانی می گویند تهران پس از تحلیف رئیسی رئیس جمهور جدید ایران و تشکیل دولت جدید آماده ادامه مذاکرات است.
 
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала