اعتراف ظریف به عدم اطلاع از متن برجام

© Sputnik / Turan Salcıاعتراف ظریف به عدم اطلاع از متن برجام و وجود کلمه تعلیق
اعتراف ظریف به عدم اطلاع از متن برجام و وجود کلمه تعلیق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2021
اشتراک
وزیر امور خارجه پیشین ایران در کلاب هاوس به وجود کلمه "ساسپند" در ضمائم برجام و بی‌اطلاعی وی در این خصوص اعتراف کرد.
به گزارش اسپوتنیک، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سابق ایران شب‌گذشته (چهارشنبه) در یک گفتگوی مجازی که در بستر کلاب‌هاوس برگزار شد در پاسخ به سوال یکی از کاربران در مورد وجود کلمه تعلیق گفت: من در مجلس گفتم کلمه ساسپنشن (Suspension) نیست و این اشتباه از من بود.
وی ادامه داد: علتش هم این بود که ما به همه دوستانی که ضمائم برجام را مذاکره می‌کردند دستور العمل داده بودیم که از برخی عبارات استفاده نشود.
ظریف: پوتین به من گفت، روزی دنیا علیه شما خواهد شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2021
ظریف: پوتین به من گفت، روزی دنیا علیه شما خواهد شد
وزیر امور خارجه سابق ایران تصریح کرد: در لحظات آخر (در مورد) یک ضمیمه برجام مذاکره می‌شد، نماینده اروپا گفته بود ما تحریم‌های ایران را برمی‌داریم، لغو می‌کنیم یا همان لیفت می‌کنیم؛ اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل (موارد دیگر) نیز است را نمی‌توانیم لیفت کنیم.
وی ادامه داد: تا زمانی که کل تحریم‌ها برداشته شود، یعنی مثلاً تحریم‌های نظامی، تحریم‌های دیگر که بر اساس قطعنامه شورای امنیت تا ۵ سال یا ۸ سال بعد هم وجود دارد، ما این‌ها را ساسپند می‌کنیم و بعداً لیفت می‌کنیم.
ظریف اضافه کرد: اینجا بود که البته به آمریکا هم ربطی نداشت، چهار بار یا سه بار در ضمیمه، کلمه ساسپند آمده بود و مذاکره‌کننده ما به من اطلاع نداده بود و وقتی آن را سوال کردم به من گفتند که (این کلمات) وجود دارد.
وی تاکید کرد: برخی به خاطر همین یک ذره به ما می‌گویند ظریف برجام را نخوانده است و این ظلم بزرگی بود به کشور و هم ظلم بزرگی بود به واقعیت و حقیقت و حتماً دروغ گفتند.
گفتنی است محمد جواد ظریف هنگام تصویب برجام در مجلس گفته بود هیچ جای متن برجام کلمه «تعلیق» وجود ندارد.
ظریف همچنین در این گفتگوی مجازی تاکید کرد: هیچ پیروزی در میدان جنگ تثبیت نشده است و پیروزی نیز باید حتی در صحنه مذاکرات تصویب شود.
وزیر امور خارجه سابق ایران افزود: دیپلماسی صحنه قهرمان شدن نیست بلکه صحنه فدا شدن است
وی همچنین به معاهده ترکمنچای اشاره کرد و گفت: در ترکمانچای راجع به جنگ و اینکه ارتش روسیه تا قزوین آمده بود، صحبت نمی‌کنیم بلکه راجع به معاهده‌ای صحبت می‌کنیم که ارتش روس را تا آن طرف ارس برد و (لذا) آن را خیانت می‌دانیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала