گزارش و تحلیل

فرانسه عصبانی شد؛ چرا؟

© AP Photo / Eric Feferberg فرانسه عصبانی شد؛ چرا؟
 فرانسه عصبانی شد؛ چرا؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2021
اشتراک
بلوک ناتو می تواند یکی از قوی ترین قدرت های نظامی جهان را از دست بدهد.
اسپوتنیک - ژان لوک ملانشون نماینده مجلس ملی، رئیس جناح چپ "فرانسه تسلیم ناپذیر" ، متقاعد شده است که فرانسه باید از ناتو خارج شود و ایجاد "مرکز تبادل تجربه در امنیت فضایی این پیمان" را محدود کند.
فرانسه گروهی از سیاستمداران در لبنان را تحریم می کند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.10.2021
فرانسه گروهی از سیاستمداران در لبنان را تحریم می کند
واشنگتن قصد داشت آنرا در تولوز مستقر کند. مارین لوپن رهبر"انجمن ملی" فرانسه از او حمایت می کند، بیزاری از آمریکا رقبای سیاسی را متحد کرده است.
اظهارات شدیدالحن آنها قابل درک است. وقتی استرالیا قرارداد ساخت ۱۲ زیردریایی با شرکت فرانسوی ناوال گروپ را لغو کرد و زیردریایی های هسته ای آمریکایی را ترجیح داد ، فرانسه ناراحت شد. شکست قرارداد ۵۶ میلیارد یورویی ضربه سنگینی برای فرانسه بود. علاوه بر این ، فرانسه نه تنها به اتحاد دفاعی جدید آئوکوس (استرالیا، ایالات متحده و بریتانیا) دعوت نشد، بلکه به آن حتی خبر تشکیل آن داده نشد.
در جواب، فرانسه سفیران خود را از استرالیا و ایالات متحده فرا خواند. فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه  گفت که پاریس مدتهاست که واشنگتن را به عنوان یک شریک قابل اعتماد نمی شناسد و رئیس جمهور امانوئل مکرون برگزاری جشن مشترک ۲۴۰ اُمین سالگرد نبرد چساپیک با آمریکایی ها را لغو کرد و از شرکت در همایش دموکراسی هایی که ایالات متحده در ماه دسامبر برگزار می کند امتناع ورزید. مکرون قصد دارد در مورد اینکه آیا ماندن در ناتو منطقی است یا نه بحث کند.
و این اولین بار در تاریخ نیست. در سال ۱۹۶۶، شارل دوگل فرانسه را از ساختارهای نظامی ناتو خارج کرد و آن را تنها در ساختارهای سیاسی آن باقی گذاشت. پاریس تنها در سال ۲۰۰۹ تحت رهبری نیکولا سارکوزی به پیمان ناتو  بازگشت. به هر حال، سوسیالیست ها ابراز مخالفت کردند. آنها هشدار دادند که عضویت در ناتو "منجر به وابستگی به ایالات متحده می شود.
جبهه متحد علیه آمریکا
وزیر خارجه فرانسه خواستار از سرگیری زودهنگام مذاکرات برجامی شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.09.2021
وزیر خارجه فرانسه خواستار از سرگیری زودهنگام مذاکرات برجامی شد
چارلز میشل رئیس شورای اروپا خاطرنشان کرد، که واشنگتن شریک قابل اعتماد نیست، زمان آن فرا رسیده است که اروپا پتانسیل دفاعی خود را تقویت کند.
بروکسل مدتهاست در آرزوی تشکیل  نیروهای مسلح مستقل بود. اما لهستان، انگلیس و کشورهای بالتیک مخالف بودند. این ایده توسط ایالات متحده نیز پشتیبانی نمی شود - یک نیروی نظامی مستقل نفوذ آمریکا را در اروپا تضعیف می کند.
با این وجود، روزنامه انگلیسی تلگراف مطمئن است که اکنون زمان مناسب برای دستیابی به موفقیت فرا رسیده و مکرون بهترین نامزد برای نقش رهبری است.
آنگلا مرکل می رود و فرانسه از اول ژانویه ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده می گیرد. سال آینده، اجلاس دفاعی اتحادیه اروپا برگزار می شود، جایی که آنها در مورد تشکیل نیروهای واکنش سریع تصمیم می گیرند.
آماده سازی قبل از انتخاباتی
اتحادیه اروپا: معامله فرانسه با استرالیا غیرقابل قبول است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.09.2021
اتحادیه اروپا: معامله فرانسه با استرالیا غیرقابل قبول است
در همین حال، در خود فرانسه انتخابات ریاست جمهوری تا هفت ماه دیگر برگزار می شود. تاکنون، نامزدهای احتمالی مکرون، ملانشون و لوپن و روزنامه نگار و دانشمند علوم سیاسی اریک زِمور در نظر گرفته شده اند.
سرگئی فِدوروف محقق برجسته در انستیتوی مطالعه اروپا وابسته به آکادمی علوم روسیه، توضیح داد: بسیاری از مشکلات داخلی درکشور فرانسه وجود دارد: اکثر اصلاحات شکست خورده است و رئیس جمهور سعی خواهد کرد که برگ های برنده خارجی را برای رفع مشکلات بکار بیاندزد.
آندره کورتونوف مدیرکل شورای امور بین الملل روسیه، با او موافق است: برای رای دهندگان فرانسوی، وضعیت یک قدرت بزرگ سخن توخالی نیست. پس از خروج بریتانیا، فرانسه تنها قدرت هسته ای در اتحادیه اروپا و تنها عضو شورای امنیت سازمان ملل از کشورهای اتحادیه اروپا باقی ماند. تصادفی نبود که مکرون گفت که تحت شرایط خاصی می تواند از شرکای اتحادیه اروپا با زرادخانه هسته ای فرانسه محافظت کند.
با این حال، در همان زمان کورتونوف مطمئن است که با وجود تشدید تیرگی روابط، وضعیت ۵۰ سال پیش دیگر تکرار نمی شود و فرانسه ناتو را ترک نمی کند.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به پاریس رفت و فیلیپ اتین سفیر فرانسه نیز به واشنگتن رفت. در این میان ، جمهوری فرانسه منتظر جبران خسارات وارده از جمله خسارت های اخلاقی است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала