گزارش و تحلیل

سیاستمداران و کارشناسان عراقی نسبت به عملیات نظامی احتمالی ایران در کردستان هشدار می دهند

© Sputnik / Sergey Mamontov /  مراجعه به بانک تصاویر بغداد
بغداد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2021
اشتراک
سیاستمداران و کارشناسان عراقی معتقدند که ایران ممکن است عملیات نظامی در شمال عراق را آغاز کند که به گفته تهران ، شبه نظامیان از آن به عنوان سکویی برای حمله به کشور همسایه استفاده می کنند.
به گزارش اسپوتنیک، اخیراً فعالیت گروه تروریستی داعش (سازمان ممنوع در فدراسیون روسیه) در استان کرکوک عراق و همچنین تجرکات تعدادی از گروه های کرد ضد ایران در شمال عراق افزایش یافته است. محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اواخر ماه سپتامبر گفت که ایران تشکیل ستادهای جدید گروه های تروریستی در شمال عراق را تحمل نخواهد کرد و در صورتی که مقامات این کشور آنها را اخراج نکنند، ارتش ایران آنها را خوش ً نابود خواهد کرد. این فرمانده اظهارات مشابهی را همچنین در اوایل ماه سپتامبر ایراد کرده بود و پس از آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک سری حملات هوایی به گروه های تروریستی در شمال عراق انجام داد.
سردار «محمد پاکپور» فرمانده نیروی زمینی سپاه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.09.2021
هشدار سپاه ایران: گروهک‌های تروریستی را هر چه سریع‌تر از شمال عراق بیرون کنید
محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران 19 سپتامبر گفت که ایران به حملات خود علیه گروه های تروریستی در شمال عراق ادامه می دهد.
بدر الزیادی ، عضو کمیته دفاع و امنیت در پارلمان عراق گفت: "قانون اساسی عراق اجازه استفاده از خاک این کشور علیه کشورهای همسایه را نمی دهد. افرادی (ما در مورد نیروها یا گروه ها صحبت نمی کنیم) هستند که از خاک کردستان عراق برای نفوذ به ایران و انجام اقدامات غیرقانونی استفاده می کنند. اما در این شرایط ، دولت بغداد "نباید به ایران فرصت حمله به خاک عراق را  بدهد".
این نماینده  پارلمان عراق در مورد اقدامات بعدی احتمالی تهران گفت این می تواند "حملات هوایی یا عملیات نظامی علیه کسانی باشد که به طور غیرقانونی از مرز ایران عبور می کنند". در این شرایط  بغداد قبل از هر چیز باید حفاظت کافی از مرزها در شمال عراق را تامین کرده و منفذ های موجود برای رخنه ر در آنجا ا از بین ببرد.
هیسام الحزعلی، کارشناس امور امنیتی نیز معتقد است که ایران می تواند عملیات نظامی خود را در شمال عراق ، مشابه آنچه ترکیه انجام می دهد، آغاز کند و حمایت آمریکا از اربیل ، عامل  بازدارنده ای برای ایرانیان  نخواهد بود
هشدار وزیر اطلاعات ایران به پایگاه‌های آمریکایی واقع در کردستان عراق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.09.2021
هشدار وزیر اطلاعات ایران به پایگاه‌های آمریکایی واقع در کردستان عراق
وی گفت: " در شرایطی که کردستان به تکیه گاهی برای تهدیدات گروه های تروریستی علیه کشورهای همسایه و به ویژه ایران از طریق هماهنگی با موساد ، که گروه های افراطی فعال در ایران را آموزش می دهد،تبدیل شده، من انتظار رخ دادن هر اتفاقی را دارم"
به گفته این کارشناس ، "ایران می تواند مانند ترکیه عمل کند و آمریکا یک عامل بازدارنده نخواهد بود ." از آنجا که تهران علاقه مند به حفظ روابط دوستانه با بغداد است، ممکن است موضوع به حملات توپخانه ای یا هوایی محدود شود و  این "محتمل ترین" سناریو برای  پیشرفت رویدادها است.
وی گفت: "دولت بغداد باید اقدامات مناسب را اتخاذ کرده درهماهنگی با اقلیم  خودمختار کردستان عراق،  تهدید این گروه ها علیه ایران را متوقف کند."
به گفته الخزعلی، اظهارات نظامیان ایرانی مبنی بر آمادگی آنها برای اقدام در برابر تهدیدها نه تنها خطاب به عراق  بلکه خطاب به سایر کشورهای همسایه است  به ویژجمهوری  آذربایجان گفته می شود که "حضور این گروه ها در قلمرو خود را اجازه داده است".
 
 
 
 
 
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала