مدیر سابق ایران ایر: تعداد زیادی از هواپیماها، زمین گیر شده اند

© Sputnik / sputnikفرصت‌سوزی دولت یازدهم با خرید هواپیماهای ATR
فرصت‌سوزی دولت یازدهم با خرید هواپیماهای ATR - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2021
اشتراک
مدیر سابق ایران ایر بیان داشت که باید تحریم ها برداشته شود تا بتوانیم ناوگان فرسوده هوایی را با خرید هواپیماهای نو و دست دوم نوساز کنیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، داوود کشاورزیان خاطر نشان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از هواپیماهایی که در ناوگان شرکت‌های هواپیمایی هستند، زمین‌گیر شدند و وقتی ریشه‌یابی می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که به کمبود نقدینگی بر می‌گردد. با شرکت‌های هواپیمایی که درباره آن صحبت می‌کنیم متوجه می شویم که با درآمدی که از محل فروش بلیت دارند، نمی‌توانند دخل و خرج شان را با هم تراز کنند.
وی افزود: متاسفانه از فرصت نوسازی که در دولت قبلی به وجود آمد، به درستی استفاده نشد. چرا که با  تحلیل نادرست منابعی صرف خرید هواپیماهای ATR  برای ایران شد که با وجود باکیفیت بودن این هواپیماها، از نظر فنی چندان برای ایران مناسب نبود چرا که نهایتا ۷۰ مسافر با ATR آنهم در مسیرهای کوتاه و با ارتفاع کمتر قابل جابه‌جایی است. اما می‌توانستیم به جای آن‌ها هواپیمای ۳۰۰ نفره یا هواپیمای توربو پلاس خریداری و وارد کرد.
مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی جهموری اسلامی ایران (هما) با اشاره به اینکه صرف منابع دولت برای خرید هواپیماهای ATR اشتباه بود، توضیح داد: به نظر من اگر هواپیماهای دست دوم با عمر ۱۰ تا ۱۵ ساله به جای ATR می‌خریدند بهتر بود و هیچ مشکلی نداشت چرا که در این زمینه نگهداری مهمتر است و اگر درست نگه‌داری شود هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد و در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی داخلی توان خرید هواپیماهای نو را ندارند و ساز و کارهای مالی موجود نیز اجازه آن را نمی دهد. البته ممکن است کشور دیگری هواپیمایی به ارزش ۷۰ میلیون دلار خریداری کند و ۳۰ میلیون دلار آن را چهار ساله پرداخت کرده و نهایتا آن را فاینانس کند یا بفروشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала