گزارش و تحلیل

تهدید عبور تروریست ها به آذربایجان

© Sputnik / Aleksey Kudenko /  مراجعه به بانک تصاویر تهدید عبور تروریست ها به آذربایجان
تهدید عبور تروریست ها به آذربایجان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2021
اشتراک
نکته قابل تاملی که می تواند یک تهدید بالقوه برای کل کشورهای منطقه آسیای میانه و شرق آسیا تلقی گردد، حضور جنگجویان وابسته به گروههایی که از طرف جامعه جهانی به حساب می آیند، در خاک آذربایجان است.
علیرغم اینکه آذربایجان مرارا و تکرارا حضور هر گونه جنگجوی وابسته به گروه هایی مانند القاعده و یا داعش و یا ... در این کشور را تکذیب کرده و می کند اما بسیاری از گزارش ها تاکید می کند که بسیاری از جنگجویان وابسته به گروه هایی مانند جبهه النصره که شاخه سوری القاعده به حساب می آید و داعش یک سال پیش در جنگ بر علیه ارمنستان حضور داشتند و حتی برخی باور دارند جنگجویان اصلی ای که مناطق قره باغ را تصرف کردند این جنگجویان بودند و نه ارتش آذربایجان و ارتش آذربایجان محصول کار این جنگجویان را چید و با آن عکس یادگاری گرفت.
به هر صورت گزارش های متعدد جسته گریخته در رسانه ها منتشر می شود مبنی بر اینکه نه فقط این جنگجویان هنوز در آذربایجان حضور دارند بلکه حتی تعداد آنها نیز افزایش یافته و امروزه تعداد زیادی از این جنگجویان از سوریه و عراق و لیبی و ... و از طریق ترکیه به منطقه خودمختان نخجوان منتقل شده اند و فقط نیاز به یک دالان دارند تا بتوانند به آن طرف آذربایجان بروند و راهشان برای ورود به آسیای میانه و قفقاز و افغانستان باز شود.
گو اینکه هدف نهایی حامیان این گروه ها مشخص نیست اما همه می دانند بسیاری از این جنگجویان را گروه هایی مانند ستیزه جویان چچنی و یا ایگورها و یا داعش و یا ستیزه جوهای کشمیری تشکیل می دهند.
آذربایجان در چاه اسرائیل نیفتد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2021
گزارش و تحلیل
آذربایجان در چاه اسرائیل نیفتد
امروزه ایران به دلیل مسایل امنیتی که با آن مواجه است صدایش در آمده وبه مقابله با این تحرکات بر خواسته اما در صورتی که به هر دلیلی این دالان باز شود فقط ایران نیست که با خطر حضور این گروه های تروریستی که کدام به دنبال مقاصد خودشان هستند مواجه می باشد بلکه همه کشورهای آسیای میانه و شرق آسیا و حتی روسیه هم با خطر حضور این تروریستها مواجه می باشند.
به نظر می آید آمریکایی ها خیلی هم بی برنامه از افغانستان خارج نشدند وفقط به دنبال آن بودند که ظاهری آشفته را نشان دهند تا همه توجه ها به نحوه خروج آنها از افغانستان منعطف شود.
اگر آمریکایی ها به صورت معمول از افغانستان خارج می شدند قطعا نمی توانستند به قول معروف  نورهای فلاشر ها را به سمت خود جلب کنند.
ظاهرا یک نقشه پشت پرده توسط آمریکایی ها تدوین شده که مجری آن امروزه ترکیه به عنوان عضو مسلمان ناتو است و آن این است که پس از خروج آمریکا از منطقه گروه های تروریستی که حقوق بگیر آنها هستند به سمت مرزهای چین و روسیه و ایران و هند منتقل شوند تاهمه این کشورها نا امن گردند.
البته بدیهی است حضور اینها در هر جای منطقه موجبان نا امنی برای کشورهای منطقه را نیز ایجاد می کند.
یعنی اگر اینها مثلا در آذربایجان حضور پیدا کنند نباید تصور کرد که خود آذربایجان از شر اینها در امان خواهد بود، اگرامروزه کارهای عجیب و غریب در این کشور انجام نمی دهند به این دلیل است که فعلا جمعشان جمع نشده و وقتی که جمعشان جمع شود هیچ بعید نیست که حتی به سمت سرنگونی حکومت این کشور نیز بروند.
همین اتفاق می تواند برای دیگر کشورهای نوپای منطقه مانند تاجیکستان و ترکمنستان و ازبکستان و قزاقستان و قرقیزستان نیز رخ دهد و حضور این گروه های تروریستی موجبات تقویت فعالیت های تروریستی و بی ثبات کردن این کشورها گردد.
دقیقا همان چیزی که آمریکا به دنبال آن است و اگر آمریکایی ها در افغانستان و منطقه باقی می ماندند نمی توانستند این نقشه را پیاده کنند و ممکن بود نیروهایشان در خطر باشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала