گزارش و تحلیل

آذربایجان در چاه اسرائیل نیفتد

© Sputnik / Press service of the President of the Republic of Azerbaijan /  مراجعه به بانک تصاویر آذربایجان در چاه اسرائیل نیفتد
آذربایجان در چاه اسرائیل نیفتد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2021
اشتراک
تنش ها کماکان میان جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران بر سر بسته شدن راه ارتباطی ایران با ارمنستان توسط آذربایجان ادامه دارد.
مجلس شورای اسلامی ایران نیز اخیرا اعلام کرد با هر گونه تغییر ژئوپلیتیک مرز های منطقه مخالف است و این موضوع خط قرمز ایران است.
آقای دکتر جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
هرگونه تغییرات در جغرافیای سیاسی منطقه به مجموعه ای از بی نظمی ها منجر می شود این بی نظمی چه در حوزه آذربایجان و ارمنستان باشد، چه در حوزه عراق و چه در حوزه افغانستان، هرگونه تغییرات سیاسی و جغرافیای سیاسی منطقه شامل تغییر مرزبندی ها و خطوط مرزی می تواند مجموعه ای از بی ثباتی، جنگ و ناامنی را به وجود بیاورد اگر به تاریخ اروپا نگاه کنیم جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم با همین تنش ها و چالش ها و تلاش برای تغییر خطوط مرزی و همسان سازی خطوط مرزی با پراکندگی قومی شروع شد.
جنگ جهانی اول با ترور ولیعهد اتریش توسط یک صرب افراطی شروع شد و جنگ جهانی دوم نیز به دلیل تلاش های هیتلر برای هماهنگ کردن مرز های سیاسی آلمان با پراکندگی قوم ژرمن آغاز شد.
اظهارات خرازی درباره حضور اسرائیل در آذربایجان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.10.2021
اظهارات خرازی درباره حضور اسرائیل در آذربایجان
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دامن زدن به مسائل قومی، تغییرات سیاسی در مرزها و دستکاری در ژئوپلتیک منطقه را بشدت خطرناک دانست و بیان کرد:
کسانی که این چاه را می‌ کنند خود قطعاً در قعر آن خواهند بود و آسیب جدی می‌بینند به هر کدام از کشورهای منطقه نگاه کنیم هم تنوع قومی دارند و هم مرز بندی های سیاسی آنها با مرزبندی های قومیتی تطابق ندارد در نتیجه این زمینه و استعداد بروز تنش در همه کشورها موجود است آنچه را ما در مجلس شورای اسلامی به آن اعتقاد راسخ داریم این است که نباید کشورهای همسایه به دنبال این تغییرات باشند این تغییرات می‌تواند آسیب ‌زا باشد، چه آذربایجان علیه ارمنستان و چه ترکیه علیه کشور دیگر و یا چه کشوری دیگر علیه ترکیه و آذربایجان این کار را انجام دهد.
به همان اندازه که تمامیت ارضی عراق و ارمنستان برای ما اهمیت دارد تمامیت ارضی ترکیه و آذربایجان نیز به عنوان کشورهای اسلامی و دارای روابط با ما برای ما مهم است به همین دلیل سیاست منطقه‌ ای و اصولی جمهوری اسلامی ایران نسبت به همه کشورهای همسایه حفظ تمامیت ارضی، دوری از تنش های مرزی، قومی و مذهبی و روی آوردن به نوعی ثبات و صلح در منطقه است.
وی افزود:
اگر به پیشینه ی ایران نگاه کنیم حتی زمانی که صدام حسین کویت را اشغال کرد علیرغم اینکه کویت از حامیان صدام در جنگ علیه ایران بود بازهم ما از تمامیت ارضی کویت حمایت کردیم و اکنون در تحولات افغانستان همین سیاست را داریم و در تحولات آذربایجان نیز همین اعتقاد را داریم، امیدواریم آذربایجان و ترکیه دچار خطای محاسباتی در منطقه نشوند تا بخواهند با این تغییرات مرزبندی های مذهبی، سیاسی و قومی تنش را در این منطقه ایجاد کنند چرا که اگر تنش ایجاد شود قطعاً به امنیت، توسعه و پیشرفت همه کشورهای منطقه آسیب می زند.
آقای دکتر جلیل رحیمی جهان آبادی ضمن تاکید بر سیاست ایران هراسی اسرائیل در خاورمیانه اظهار داشت:
یکی از سیاست ها و راهبردهای اساسی اسرائیل ایران هراسی در خاورمیانه است، اسرائیل علی ‌رغم اینکه خود سلاح اتمی دارد ایران را متهم به فعالیت‌ های اتمی می کند و علیرغم اینکه خود اشغال کننده خاک لبنان، مصر، اردن و سوریه است ایران را متهم به دخالت در امور دیگران می کند چرا که اسرائیل در انزوا قرار دارد و در سراشیبی سقوط قرار گرفته.
 اسرائیل پس از سالها احساس می‌کند مشروعیت مردمی و مشروعیت بین‌المللی ندارد، اسرائیلی ها سیاست اساسی خود مبنی بر ایجاد اختلاف میان ایران با عربستان، ایران با آذربایجان و ایران با ترکیه را دارند تا بتوانند از طریق این ترس و آشوب در این کشورها نفوذ کنند و شرایط خود را بهبود ببخشند.
سیاست اسرائیل به منافع آذربایجان آسیب می ‌زند، آذربایجان کشوری است که با ما هم دین، هم باور، هم فرهنگ و هم تاریخ است نگاه ما به آذربایجان مانند بخش‌هایی از یک کتاب است که بخشی از صفحات آن ما هستیم و بخشی از صفحات آن آذربایجان است همین نگاه را به افغانستان، آسیای مرکزی، قفقاز و سایر بخشهای منطقه داریم، ما در کنار هم معنا و مفهوم پیدا می‌ کنیم، توقع نداریم کشوری مانند آذربایجان که همسایه ما است تحت تاثیر القائات اسرائیلی ها که در سابقه و پیشینه ای جز ایجاد تنش، جنگ، اشغال، ترور و آسیب زدن به دیگران و دخالت در امور دیگران ندارند قرار بگیرد
مردم ما به عنوان بخشی از تاریخ و فرهنگ مشترک خود کشور آذربایجان را می‌بینند و دوست نداریم میان ما با آذربایجان یا ترکیه تنش ایجاد شود و امیدواریم آنها نیز رفتار عاقلانه با درکی درست نشان دهند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی راه حل تنش آذربایجان را گفتگو عنوان کرد و افزود:
من بر این باورم تنش آذربایجان باید از طریق گفتگو حل شود دو کشور همسایه، همزبان، هم فرهنگ و هم تاریخ هستیم و می‌توانیم مشکلات خود را از طریق گفتگو حل کنیم آنچه را ما می‌خواهیم خیر و صلاح آذربایجان و منطقه است اگر کسی واقعاً جز این را به آذربایجان توصیه می ‌کند خیرخواه مردم آذربایجان نیست.
هنگامی که صدام حسین به ایران حمله کرد در صدد جابجا کردن مرز های خوزستان بود اما اکنون باید نگریست که صدام حسین و دولت او کجاست.
جمهوری آذربایجان باید از تاریخ منطقه درس بگیرد، جمهوری اسلامی ایران امنیت کشور های همسایه را امنیت خود می ‌داند اما لازمه ی آن این است که هیئت حاکمه ی آذربایجان درک درست تری از تحولات منطقه داشته باشد و در چاهی که رژیم‌ صهیونیستی برای منطقه کنده نیافتند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала