لغو تحریم های آمریکایی علیه ایران «به صورت پیش‌پرداخت» نخواهد بود

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر کاخ سفید
کاخ سفید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.10.2021
اشتراک
آمریکا قصد ندارد تا قبل از دستیابی به ازسرگیری توافق هسته ای، تحریم ها علیه ایران را لغو کند.
به گزارش اسپوتنیک، نماینده عالیرتبه آمریکا به خبرنگاران گفت که آمریکا قصد ندارد تا قبل از دستیابی به ازسرگیری توافق هسته ای، تحریم ها علیه ایران را لغو کند.
طرفین روی احیای سریع مذاکرات در وین حساب می کنند که منظور بازگشت متقابل به تعهدات برجام است که دونالد ترامپ، رئیس جمهر قبلی آمریکا از این توافق خارج شد و کمپین « فشار حداکثری» علیه ایران را دامن زد.
منبع آگاه آمریکایی گفت:« ما هیچ یک از تحریم ها را لغو نکردیم و قصد دادن « پیش پرداخت» به ایران را نداریم و بخوبی این موضوع را فهماندیم».
نماینده کاخ سفید اعلام کرد که پس از قطع مذاکرات اوضاع بشدت افت کرده است که فرض می شد تحریم ها علیه ایران در عوض محدودسازی برنامه هسته ای آن کشور لغو شود. هم اکنون فقط «چند ماه» ایرانی ها را از دریافت ذخیره اورانیوم غنی شده که برای ساخت یک سلاح هسته ای کافی باشد جدا می کند.
 برجام  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.10.2021
گزارش و تحلیل
برجام؛ چشم انداز احیا یا اعمال "طرح ب"؟
نماینده کاخ سفید تصریح کرد که در واشنگتن مثل گذشته مایل به استفاده از روش های دیپلماتیک در این رابطه هستند، اما هشدار داد که اگر مذاکرات بی‌نتیجه باشد، دیگر گزینه های اقدامات ممکن خواهد بود تا مانع از دسترسی ایران به سلاح هسته ای شوند.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
در پایان سال 2020، قانون «اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها» در ایران به اجرا درآمد که به معنای تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه کشور بود: تولید اورانیوم غنی شده بالای 20٪ )، استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر (هزار سانتریفیوژ IR-2M  و حداقل 174 سانتریفیوژ IR-6 ) و قطع دسترسی های تکمیلی آژانس انرژی هسته ای در صورتی که تهران نتواند آزادانه نفت را معامله کند و معاملات مالی انجام دهد.
در ژانویه 2021، دانشمندان هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساندند. در 23 فوریه 2021، ایران دسترسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را محدود کرد. تهران سه ماه به آمریکا فرصت داد تا تحریم ها را لغو نماید تا دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته ای به برخی از تأسیسات هسته ای مجددا برقرار شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала