دستیاران بایدن به اسرائیلی ها: آمریکا "راه های دیگری" را دنبال می کنند

© REUTERS / JONATHAN ERNSTجو بایدن رئیس جمهور آمریکا و نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.10.2021
اشتراک
مقامات ارشد آمریکایی روز سه شنبه با همتایان اسرائیلی خود درباره اقدامات لازمه برای دیپلماسی با ایران رایزنی خواهند کرد.
به گزارش اسپوتنیک، یک مقام ارشد آمریکایی اظهار داشت: مقامات ارشد آمریکایی روز سه شنبه به همتایان اسرائیلی خود خواهند گفت که دولت بایدن به دیپلماسی با ایران پایبند است، اما در صورت لزوم آمریکا آماده خواهد بود تا "راههای دیگری" را برای اطمینان از عدم دستیابی تهران به سلاح هسته ای دنبال کند.
سعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.10.2021
واکنش ایران به سفر وزیر خارجه اسرائیل به بحرین
این مقام گفت: سفر ایال هولاتا مشاور امنیت ملی اسرائیل به واشنگتن، به دو متحد اجازه می دهد تا اطلاعات خود را به اشتراک گذاشته و "ارزیابی اولیه" از میزان پیشرفت برنامه هسته ای تهران را توسعه دهند.
بر اساس توافقنامه سال ۲۰۱۵، ایران برنامه غنی سازی اورانیوم خود را، که ممکن است راهی برای دستیابی به سلاح های هسته ای باشد در مقابل لغو تحریم های اقتصادی محدود کرد. سپس-رئیس جمهور ایالات متحده دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد، دولت اسرائیل هم با تلاش های آمریکا برای احیای آن مخالف است.
به طور کلی، کارشناسان آمریکایی معتقدند زمان لازم برای دستیابی به "شکست هسته ای" ایران - اورانیوم غنی شده به اندازه کافی برای ساختن بمب هسته ای "از زمان خروج ترامپ از" حدود ۱۲ ماه به یک دوره چند ماهه "رسیده است.
این مقام مسئول پیش از مذاکرات هولاتا با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت: "بدیهی است که این امر بسیار هشداردهنده است." ایران به طور مداوم تولید سلاح هسته ای را تکذیب کرده است.
این مقام مسئول با تکرار اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در دیدار کاخ سفید با نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در ماه آگوست گفت: "ما البته متعهد به یک مسیر دیپلماتیک هستیم." اما بدیهی است که اگر این راه کار نکرد راههای دیگری برای پیگیری وجود دارد و ما کاملاً متعهد هستیم که اطمینان حاصل کنیم ایران هرگز سلاح هسته ای تولید نمی کند.
این مقام مسئول در پاسخ به این سال که چه اقداماتی در حال بررسی است و آیا شامل گزینه های نظامی نیز می شود، تصریح کرد: "ما آماده انجام اقدامات لازم هستیم" اما توضیح بیشتری نداد.
این مقام گفت که ایران "نشانه هایی را برای تعدادی از طرفین مبنی بر آماده شدن خود برای بازگشت به وین ارسال می کند"، جایی که ایالات متحده و ایران در اوایل سال جاری مذاکرات غیرمستقیم را انجام دادند که متوقف شد.
اما وزیر خارجه ایران روز شنبه با اشاره به موانع، گفت که ایالات متحده باید ابتدا ۱۰ میلیارد دلار از بودجه مسدود شده تهران را به نشانه حسن نیت آزاد کند، چیزی که دولت بایدن برای انجام آن ابراز تمایل نکرده است.
بنت سیاستمدار راست افراطی که در ماه ژوئن به دوره ۱۲ ساله بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست وزیر پایان داد ، به وضوح اعلام کرد که می خواهد بایدن موضع خود را علیه ایران دشمن منطقه ای اسرائیل، سخت کند.
همچنین بر سر مخالفت بایدن با گسترش بیشتر شهرک های یهودی در سرزمین های اشغالی که فلسطینی ها خواهان تشکیل کشور آینده هستند، اختلاف نظر وجود دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала