عراق، خودروهای ایرانی را به دلیل کیفیت پایین نپذیرفت

CC BY 4.0 / IRNA / عراق، خودروهای ایرانی را به دلیل کیفیت پایین نپذیرفت
عراق، خودروهای ایرانی را به دلیل کیفیت پایین نپذیرفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.10.2021
اشتراک
خودروسازان ایرانی برای صادرات با طرف عراقی وارد مذاکره شدند اما عراق استانداردهای تولید خودروی ایران را رد کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تجارت نیوز، رضا فاطمی امین، وزیر صمت ایران به نمایندگان مردم وعده داده بود که می‌خواهد تولید خودرو در کشور را به سه میلیون دستگاه برساند و بهای تمام شده خودرو را 20 درصد کاهش دهد و با کاهش قیمت تمام شده خودروهای ایرانی را به کشورهای هدف از جمله عراق، سوریه، پاکستان و لبنان صادر کند.
در گام نخست خودروسازان ایرانی برای صادرات با طرف عراقی وارد مذاکره شدند اما به نظر می‌رسد که جواب مثبتی نگرفته‌اند و عراق استانداردهای تولید خودروی ایران را رد کرده است.
روز گذشته غلامرضا شریعتی، رییس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد: "خودروساز‌ان ایرانی مطابق با قوانین 85گانه اروپا تولید می‌شوند اما عراقی‌ها اصرار دارند که در خودروهای تولید شده ایمنی و آلایندگی توجه شود. چرا که عراقی‌ها طبق نظر استاندارد‌های کشور‌های حوزه خلیج فارس، عمل می‌کنند".
حال با توجه به سنگ اندازی غربی‌ها و افزایش هزینه‌های تمام شده آیا ایران می‌تواند خودروهای ایرانی را روانه بازارهای همسایه کند و کدام خودروهای ایرانی صادر می‌شود؟ یک فعال بازار عراق پاسخ داد: قشر ضعیف و بی‌بضاعت عراق همچنان طرفدار خودروهای کم مصرف ایرانی است. در عراق دو قشر وجود دارد افراد ثروتمندی که خواهان خودروهای لوکس هستند و افرادی که از دولت برای گذران زندگی سوبسید می‌گیرند.
دیاکو افخم گفت: زمانی پراید به این کشور صادر می‌شد اما حالا خودروهای کم مصرفی مثل تیبا و ساینا را می‌توان جایگزین پراید کرد. قطعا در بازار عراق هر چه خودرو کم مصرف‌تر باشد، پر طرفدار می‌شود. خودروهای ژاپنی مثل تویوتا و نیسان در عراق بسیار طرفدار دارند. به خصوص اینکه تویوتا محبوب کشورهای عربی است و تقاضا برای خرید آن زیاد است.
این فعال بازار عراق توضیح داد: زمانی خودرو ایرانی مثل پراید در عراق بازار خوبی داشت. البته آن زمان هم عراقی‌ها به پراید خودرو روزه‌دار می‌گفتند، چرا که مصرف سوخت این خودروها بسیار پایین بود اما از سال گذشته عراق تصمیم گرفته است که کالاها را بر اساس استاندارد روز جهانی وارد کند، به همین دلیل است که ما در حوزه صادرات خودرو دچار مشکل شده‌ایم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала