پیش بینی رخ دادن رکود بزرگ در آمریکا

© Sputnik / Gennady Melnykپیش بینی رخ دادن رکود بزرگ در آمریکا
پیش بینی رخ دادن رکود بزرگ در آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.09.2021
اشتراک
جرمی گرانتام، سرمایه گذار انگلیسی پیش بینی کرد که بحران اقتصادی جدیدی برای ایالات متحده پیش خواهد آمد که از رکود بزرگ سالهای 30 قرن بیستم میلادی نیز فراتر خواهد رفت.
به گزارش اسپوتنیک،  این میلیاردر پیش بینی خود را در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی  CNBC  مطرح کرد.
گرانتام گفت در بازار سهام ایالات متحده "حبابی حتی دیوانه کننده تر" نسبت به سال 1929 ایجاد شده که بازار سهام برای چندین سال رشد داشت و سپس سقوط کرد و پس از آن بحران اقتصادی موسوم به رکود بزرگ آغاز گردید. این دوره با کاهش تولید ناخالص داخلی ایالات متحده از 103.9 میلیارد دلار در سال 1929 به 56 میلیارد دلار در سال 1933 و کاهش 40 درصدی تولید صنعتی مشخص می شود. سپس نرخ بیکاری به 25 درصد رسید. سرمایه گذار انگلیسی می گوید "این حباب در ایالات متحده بزرگتر از همیشه است. قیمت املاک ، اوراق قرضه ، سهام و کالاها بیش از حد معقول می باشد".
هشدار به دولت آمریکا درباره عواقب فاجعه بار ورشکستگی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.09.2021
هشدار به دولت آمریکا درباره عواقب فاجعه بار ورشکستگی
او گفت که حباب فعلی بزرگتر از حباب dot-com است که از سال 1995 تا 2001 در بازار وجود داشت. در آن زمان سهام شرکت های اینترنتی محبوبیت باور نکردنی را به دست آورد ، دامنه آنها ، به عنوان یک قاعده ، به com. ("dot-com")ختم می شد. گزارشهای منتشره درباره ضرر های بسیاری از شرکتهای فناوری مانع از افزایش سریع ارزش سهام آنها نشد. وقتی حباب ترکید، سرمایه گذاران حدود 5 تریلیون دلار ضرر کردند.
این سرمایه گذار در ژوئن 2020 در مورد "حباب باد شده" هشدار داد. شرکت کنندگان امروز بازار مدتهاست که هرگونه خبر بد را نادیده می گیرند اما به گفته گرانتام، حباب در ماه های آینده خواهد ترکید و ممکن است این رویداد "در هر لحظه" اتفاق بیفتد. به گفته وی، بازار برای مدتی مانند هیولای خون آشام باقی می ماند، اما فروپاشی آن اجتناب ناپذیر است. سپس شاخص S&P 500 (شامل سهام 500 شرکت بزرگ فهرست شده در بورس های سهام آمریکا) 10 درصد یا بیشتر سقوط می کند. در سال 2021 شاخص  S&P 500 نسبت به سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش یافته است.
گرانتام با ابراز تاسف گفت: "بازار آنقدر خوش بین است که حتی اگر داده ها بر خلاف منافع آن باشد مانند امروز،هیچ توجهی به آنها  نمی کند." وی خاطرنشان کرد که سرمایه گذاران از افزایش نرخ بهره، کاهش خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) و افزایش تورم را نادیده می گیرند. فعالان بازار حتی نگران فشار بر سود شرکت ها نیستند.
این تحلیلگر همچنین توجه خود را به "حباب" بازار املاک آمریکا جلب کرد. قیمت مسکن در آمریکا امروز نسبت به اوج حباب مسکن سال 2006 بالاتر است. این رقم در استرالیا ، کانادا ، انگلستان ، هنگ کنگ ، شانگهای و غیره حتی بیشتر است. گرانتام هشدار داد که این یک حباب جهانی در عرصه مسکن است.
وی از جمله بر ضرورت انجام اقدامات فوری موثر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی تأکید کرده و گفت اگر مشکلات زیست محیطی را حل نکنیم ، جامعه ما آنطور که می شناسیم شروع به فروپاشی می کند. هوا جهنمی  شده و همه از خطرتغییرات آب و هوایی آگاه می شوند. سبز شدن اقتصاد و کربن زدایی کل سیستم صنعتی بزرگترین مشکلی است که ما با آن روبرو بوده ایم. "
جرمی گرانتام یکی از مشهورترین و معتبرترین سرمایه گذاران در جهان است. پیش از این  او در شناسایی حباب های موجود در بازار موفق عمل کرده است. با این حال ، برخی تحلیلگران گرانتام را نسبت به بازار سهام بیش از حد  بدبین می دانند.
رکود بزرگ یا ایستایی بزرگ به رکود گسترده اقتصادی جهان، یک دهه پیش از آغاز جنگ جهانی دوم گفته می‌شود. آغاز بحران بزرگ در دنیا با نوسان، اما در اغلب کشورهای جهان از سال ۱۹۲۹ و پایان آن اواخر دهه ۱۹۳۰ یا اوایل ۱۹۴۰ بوده‌است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала