گزارش و تحلیل

ایران به بازار نفت جهان بازگشت

© Sputnik / Maksim Bogodvid /  مراجعه به بانک تصاویر ایران به بازار نفت جهان بازگشت
ایران به بازار نفت جهان بازگشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.09.2021
اشتراک
خبرگزاری رویترز به نقل از ۵ منبع آگاه اعلام کرد قرارداد معامله نفت سبک ایران با نفت سنگین ونزوئلا بسته شد و اولین محموله آن نیز روز پنجشنبه به ونزوئلا تحویل داده شد.
معامله نفت سبک ایران با نفت سنگین ونزوئلا بسته شد، این در حالی است که هر دو کشور تحت تحریم های ایالات متحده آمریکا قرار دارند و با این معامله تحریم های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا عملاً شکسته شد، پیش تر نیز جمهوری اسلامی ایران محموله سوختی را به مقصد لبنان صادر کرد.
آقای دکتر هدایت الله خادمی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی و عضو دوره ی دهم کمیسیون انرژی مجلس ایران زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
پس برای چه ایران باید به وین برگردد؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.09.2021
گزارش و تحلیل
پس برای چه ایران باید به وین برگردد؟
کشور آمریکا و کشور های اروپایی به هر شکل ایران را تحریم نفتی کردند اما با این معامله عملاً تحریم‌ های نفتی ناموفق بوده و ایران توانست بخشی از نفت خود را بفروشد، چه به شکل معامله و چه به شکل فروش مالی، به هر شکل ایران از این راه می تواند درآمد کسب کند و احتیاجات خود را برطرف کند در نتیجه ایران با این معامله توانست بخشی از حق خود را که پایمال شده بود بگیرد و در راستای منافع خود استفاده کند.
این معامله در مقابل دیوار تحریم‌ های نفتی غرب علیه ایران همانند یک ترک یا سوراخ است که باعث میشود دیر یا زود دیوار بشکند، البته که این معاملات پیشتر نیز انجام شد، چه برای ونزوئلا و چه برای لبنان و این معاملات نشان‌ دهنده این است که تحریم‌ های نفتی کم اثر شده.
وی در ادامه افزود:
جمهوری اسلامی ایران در حال حذف از بازار نفتی بود و بیش از ۲ میلیون بشکه نفتی که ایران در بازار رفت جهانی معامله می‌کرد مدتی از این بازار کنار گذاشته شده بود و کشورهای صادر کننده نفت در حال گرفتن جای ایران در بازار نفت بودند در حالی که اکنون ایران توانست از این طریق بخشی از نفت خود را صادر کند که قطعاً روی قیمت نفت تاثیر گذار خواهد بود و صادر کننده هایی که بر این باور بودند ایران دیگر در بازار نیست و کالایی برای فروش ندارد معادلاتشان به هم خورد.
برنامه افزایش ۱ میلیون بشکه در روز تولید نفت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.09.2021
برنامه افزایش ۱ میلیون بشکه در روز تولید نفت ایران
آقای دکتر هدایت الله خادمی کشور های همسایه ایران را مشتریان نفت سنگین حاصل از معامله ونزوئلا و یا فرآورده های آن دانسته و بیان کرد:
نفتی که از ونزوئلا می آید نفت سنگین است و قطعاً در ایران پالایش شده یا مخلوط میشود و کشور هایی همانند کشور های همسایه ایران خواستار این محصولات هستند.
قطعاً برای فروش نفت سنگینی که از ونزوئلا وارد میشود برنامه ریزی شده و مشتریان آن حاضر هستند.
فروش فرآورده های حاصل از نفت سنگین، معامله ی مذاکره‌ ای است و قطعاً خارج از نرخ اپک خواهد بود اما این نکته مسلم است که ایران این فرآورده ها را با قیمت بسیار نازل یا تخفیفات چشمگیر نمی‌فروشد  چرا که درست است ایران از این معامله نفتی سود می برد اما قطعاً نیاز اصلی در این معامله از آن ونزوئلا است که اکنون در شرایط بسیار سختی قرار گرفته و با کمبود سوخت مواجه است همانطور که لبنان نیز با کمبود سوخت مواجه شده بود.
عضو دوره دهم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایران را دوستی قوی برای هم‌ پیمانان خود عنوان کرد و اظهار داشت:
ایران نشان داد با کشور های دوست در مواردی که مشکل دارند حاضر به هر نوع کمکی هست در شرایط فعلی نیز ونزوئلا به نفت سبک ایران نیاز داشت بنابراین از جهت ارتباطی که میان دو کشور وجود دارد ایران به ونزوئلا کمک کرد همانطور که در این زمینه به لبنان هم کمک کردیم، همچنین در بازار فعلی که ایران تحریم است با این معامله فروش نفت سبک ایران انجام شد.
ونزوئلا آماده تبادل نفت در برابر واکسن کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2021
ونزوئلا آماده تبادل نفت در برابر واکسن کرونا
وی تاکید کرد:
قطعاً در این شرایط آمریکا نمی تواند اقدام خاصی انجام دهد همانطور که در کشتی های قبلی برای ونزوئلا و محموله لبنان ناتوان بود.
همچنین هم ایران به عنوان فروشنده محموله و هم ونزوئلا به عنوان خریدار برای حفاظت از محموله در حال حرکت توانایی های لازم را دارند و آمریکا به این موضوع واقف است که ایران تا چه اندازه از لحاظ دفاع دریایی قوی عمل خواهد کرد و در صورت مزاحمت برای شناور ایرانی قطعاً شناور های آمریکایی و شناور های کشور های هم پیمان آمریکا نیز دچار مشکل خواهند شد.
آقای دکتر هدایت الله خادمی گشایش های حاصل از معامله نفتی ایران و ونزوئلا را ارزشمند توصیف کرد و متذکر شد:
هنگامی که کشور های دیگر شاهد صادرات نفت سبک ایران به ونزوئلا باشند قطعاً خواهان استفاده از این بازار خواهند بود، هند و چین از مشتریان با سابقه نفت ایران بدون شک از این معامله چشم‌ پوشی نخواهند کرد.
کشور های پنج بعلاوه یک نیز با این معامله مشاهده می کنند که ایران با کشور های هم پیمانش می‌تواند معاملاتی انجام دهد که در عمل تحریم ها را کم اثر می‌کند در نتیجه مجبور هستند تا در مواردی از مواضع خود کوتاه بیایند، چرا که معامله‌ ای که امروز میان ایران و ونزوئلا انجام شد در روز های دیگر قطعا میان ایران و دیگر کشور ها نیز انجام خواهد شد و در این صورت اساساً تحریم نفت ایران بی معنی خواهد بود.
بنابراین در صورت ادامه مذاکرات برجامی این معامله نقطه مثبتی است که می تواند برای ایران مفید باشد.
تحریم آمریکا علیه 34 کشتی متعلق به شرکت نفت ونزوئلا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2019
تحریم آمریکا علیه 34 کشتی متعلق به شرکت نفت ونزوئلا
ایران کشوری بزرگ با امکانات بسیار است، بنابراین غرب باید مشکل خود را با ایران رفع کند، در چند سال اخیر درست است که تحریم ها ایران را تحت فشار قرار داده و موجب کند شدن روند پیشرفت کشور شده اما قطعاً هدف اصلی که از تحریمها برای غرب مدنظر بود محقق نشده، هرچه زمان می‌گذرد نیز دست ایران باز تر می‌شود و اگر این موضوع به همین شکل ادامه پیدا کند، تحریم های غرب علیه ایران کم اثر می شود بدون این که برای آن زیر بار تعهدی رفته باشیم.
 بنابراین بهتر است غربی ها کوتاه بیایند و راه مذاکرات عادلانه را در پیش بگیرند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала