دیدار وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان برای اولین بار از نوامبر 2020

© Sputnikدیدار وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان برای اولین بار از نوامبر 2020
دیدار وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان برای اولین بار از نوامبر 2020  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.09.2021
اشتراک
ایگور خواواف (روسیه)، استفان ویسکانتی (فرانسه) و اندرو شوفر (ایالات متحده)، روسای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در مساله قره باغ ، در بیانیه منتشره خود از اولین ملاقات وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان از نوامبر 2020 در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک خبر دادند.
به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه میانجیگران در وب سایت سازمان امنیت و همکاری اروپا آمده است: " روسای گروه مینسک دیدارهای جداگانه ای با آرارات میرزایان و جیحون بایراموف وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان و همچنین نشست مشترک با دو وزیر داشتند ... آنها از اولین دیدار وزرای خارجه دو کشور از نوامبر 2020 که نشانه عزم دو کشور برای از سرگیری روند صلح از طریق گفتگوی مستقیم در راستای تامین امنیت ، ثبات و رفاه در منطقه است، استقبال می کنند.
ایروان: در حال مذاکره با مسکو و باکو برای حل مشکلات در رفت و آمد با ایران هستیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.09.2021
ایروان: در حال مذاکره با مسکو و باکو برای حل مشکلات در رفت و آمد با ایران هستیم
خاطرنشان می شود که روسای گروه مینسک مطابق وظیفه خود  بر تعهدشان برای ادامه همکاری با طرفین برای یافتن راه حل های جامع برای همه مسائل باقی مانده مربوط به مناقشه قره باغ و یا ناشی از آن تاکید می کنند.
در بیانیه، میانجیگران اقدامات هدفمند خاصی را برای کاهش تنش و برداشتن گام های ممکن بعدی پیشنهاد کرده اند. آنها با رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و وزیر امور خارجه سوئد، آن لیند دیدار کردند تا در مورد تلاش های خود در سال گذشته و تحولات اخیر آنها را مطلع کنند. در این دیدار آندره کاسپرزیک، نماینده شخصی رئیس فعلی سازمان امنیت و همکاری اروپا حضور داشت.
عملیات جنگی در قره باغ در پایان سپتامبر 2020  از سر گرفته شد که در ادامه یک درگیری طولانی مدت بین ارامنه و آذربایجانی ها بود و منجر به بروز تلفات در بین غیرنظامیان شد.
طرفین چندین بار برای دستیابی به آتش بس تلاش کردند اما در بین این تلاش ها توافق سه جانبه ای که در شب 10 نوامبر به دست آمد، موفقیت آمیز بود. آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری مسکوتوافق کردند که آتشباری را به طور کامل متوقف کرده و اسرا و اجساد کشته شدگان را مبادله کنند.
علاوه بر این ، ایروان مناطق کلباجر و لاچین و همچنین بخشی از منطقه آغدام را که در دوره بین جنگ ها تحت کنترل جمهوری خود خوانده قره باغ بودند، به باکو واگذار کرد. علاوه بر این ، نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه مستقر شدند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала