دانشمندان از میزان بی سابقه آب شدن یخ ها در منطقه شمالگان خبر دادند

© Sputnik / Alexander Kovalyovدانشمندان از میزان بی سابقه آب شدن یخ ها در منطقه شمالگان خبر دادند
دانشمندان از میزان بی سابقه آب شدن یخ ها در منطقه شمالگان خبر دادند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.09.2021
اشتراک
سطح یخ ها در شمالگان ( منطقه پیرامون قطب شمال) طی دو سال گذشته به کمترین سطح خود رسیده است.
به گزارش اسپوتنیک، این مطلب در گزارش سالانه برنامه بین المللی Copernicus Ocean اعلام شده است. این گزارش که توسط 120 دانشمند از بیش از 30 موسسه اروپایی تهیه شده، در مجله Operational Oceanography منتشر شده است.
در گزارش منتشره خاطرنشان می شود که طی یک دهه گذشته ، سطح یخ های قطبی در مقایسه با سال 1979 میلادی 13 درصد کاهش یافته و متوسط ​​ضخامت یخ در دریای بارنتز 90 درصد  کمتر شده است.
به گفته کارشناسان، گرم شدن اقیانوس منجمد شمالی در حال حاضر حدود 4 درصد از کل گرمایش جهانی اقیانوس ها را تشکیل می دهد. دانشمندان معتقدند ،کاهش شدید جریان یخ از قطب شمال به حوضه های دیگر می تواند این روند را تسریع کند  که در حال حاضر منجر به سیل شدید و تغییر در ترکیب گونه های گیاهان و جانوران دریایی می شود.
پیامدهای فاجعه‌بار گرمایش جهانی
گردباد خاکستر، کالیفرنیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2021
چندرسانه ای
پیامدهای فاجعه‌بار و عجیب گرمایش جهانی
نویسندگان گزارش به عنوان مثال  از وقوع سیل بی سابقه در ونیز در نوامبر 2019 و چهار بار بالا آمدن آب در وسط و جنوب دریای مدیترانه در همان سال نام می برند. در دریای شمال، تغییرات شدید مربوط به دوره های ناگهانی سرما با امواج گرما منجر به کاهش محسوس بسیاری از گونه های آبزیان از جمله ماهی قزل آلا ، خرچنگ اروپایی ، باس دریایی ، ماهی قزل آلا و خرچنگ های خوراکی شده است.
کارینا فون شوکمن، رئیس هیئت گزارشگران در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: "تغییرات آب و هوایی، آلودگی و بهره برداری بیش از حد از منابع دریایی فشار بی سابقه ای را بر اقیانوس ها  وارد می کند و نیازمند اقدامات فوری و پایدار و اقدامات در راستای سازگاری با این وضعیت است. نگرش به اقیانوس ها به عنوان یک عامل اساسی در سیستم زمین و درک ماهیت چند بعدی و به هم پیوسته آنها، پایه و اساس یک آینده پایدار است."
نویسندگان این گزارش به تأثیر بی سابقه تغییرات آب و هوایی بر اقیانوس اشاهر می کنند. از سال 1993 تا 2019 ، متوسط ​​دمای جهانی دریا با نرخ 0.015 درجه در سال افزایش یافت. وخامت وضعیت در سایر پارامترها نیز مشاهده شد. به عنوان مثال میزان اکسیژن در آبهای دریای سیاه از سال 1955 تا 2019 به طور متوسط ​​با نرخ 0.16 مول در متر مربع در سال کاهش یافت.
به طور خلاصه نویسندگان بر ضرورت بهبود ابزارها و فناوری های نظارتی برای ردیابی و پیش بینی تغییرات کلیدی در اقیانوس ها، تاکید می کنند.
فون شوکمن می گوید:"این ابزارها و فناوری ها  از جمله سیستم های هشدار دهنده، برنامه های پیش بینی و نظارت آنلاین به حفاظت از محیط زیست دریایی و زیرساخت های اقتصادی ، انجام اقدامات برای سازگاری و همچنین برنامه ریزی و مدیریت پدید های اضطراری در اقیانوس ها کمک می کنند."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала