انگلیس: بازگشت آمریکا به توافق هسته ای برجام با ایران اولویت است

© Photo / IRNAکورین کیتسل، سفیر انگلیس نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین
کورین کیتسل، سفیر انگلیس نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.09.2021
اشتراک
کورین کیتسل، سفیر انگلیس نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین اعلام کرد بازگشت آمریکا به توافق هسته ای برجام با ایران و اجرای تعهدات برجامی از سوی تهران اولویت دولت لندن است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، کورین کیتسل که در شصت‌وپنجمین اجلاس مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سخن می‌گفت ادعا کرد که دولت لندن تعهد خود را به برجام نشان داده و در زمینه احیای این توافق تلاش می‌کند. وی افزود: اولویت ما این است که مشاهده کنیم آمریکا به توافق باز گردد و ایران هم به تعهداتش در این زمینه عمل می‌کند.
  بایدن: آمریکا آماده بازگشت به پایبندی کامل به برجام است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.09.2021
بایدن: آمریکا آماده بازگشت به پایبندی کامل به برجام است
این دیپلمات انگلیسی از ایران خواست تا هرچه سریع‌تر به مذاکرات وین بازگردد، کاهش تعهدات برجامی را متوقف کند و با احیای دسترسی برای بازرسان آژانس، نسبت به ماهیت صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران به جامعه جهانی اطمینان دهد.
ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.
جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.
سعید اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی آژانس به وین سفر کرده، دوشنبه گذشته با ایراد سخنانی در این نشست تصریح کرد: برنامه جامع اقدام مشترک که با هدف رفع موانع پیشرفت توسط جمهوری اسلامی ایران توافق گردید یک نمونه بارز از حسن نیت جمهوری اسلامی ایران است که ایالات متحده امریکا با بی توجهی کامل نه تنها به آن عمل نکرد بلکه با بکارگیری سیاست های یکجانبه گرائی مفاد برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض نمود و از آن خارج شد. سیاست به اصطلاح "فشار حداکثری" نیز به شکست انجامید و دولت آمریکا راهی ندارد به غیر از اینکه اعتیاد خود به تحریم های یکجانبه را ترک کند و به قوانین بین المللی احترام بگذارد.
وی افزود: در این زمینه، تنها پس از حدود دو سال و نیم از گسترش مداوم تحریم های فراگیر اقتصادی توسط ایالات متحده و عدم انجام اقدامات عملی از سوی سه کشور اروپائی و اتحادیه در اجرای تعهدات خود، مجلس شورای اسلامی ایران در دوم دسامبر 2020 قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، دولت موظف شد در صورت تداوم عدم پایبندی مشارکت کنندگان توافق ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون اجرای کلیه فعالیت های راستی آزمایی و نظارت فراتر از موافقت نامه جامع پادمان در ایران را متوقف نماید.
اسلامی خاطر نشان کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده که ایالات متحده سیاست های غلط خود را اصلاح کرده و در ابتدا همه تحریم ها را به شیوه ای عملی، موثر و قابل راستی آزمایی لغو کند.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала