حامد کرزی: تصور نمی کردیم همه چیز یکباره سقوط کند

© Sputnik / Kh. Akifiحامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.09.2021
اشتراک
حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان در گفتگویی با خبرنگاران به سوالاتی در خصوص وضعیت افغانستان پاسخ داد.
به گزارش اسپوتنیک حامد کرزی در گفتگو اختصاصی با خبرنگارتسنیم به سوالاتی پاسخ داد: 
خبرنگار از وی پرسید: تقریباً نخستین فردی بودید که در افغانستان و حتی در دنیا، لفظ «برادر» را برای طالبان به‌کار بردید، دلیل این اقدام چه بود؟
کرزی پاسخ داد: دلیل این بود که طالبان جزو مردم افغانستان و از همین خاک بودند، باید با هم یکجا (خاک و وطن) می‌بودیم و زندگی می‌کردیم. دلیل دیگری که بنده از واژه «برادر» برای طالبان استفاده کردم این بود که آن زمان نیروهای خارجی به نام مبارزه با طالبان در افغانستان در حال بمباران خانه‌های مردم بودند و شبانه به خانه‌های آنان می‌رفتند؛ این ظلم بود. من این جنگ را جنگ مردم افغانستان نمی‌دانستم و جنگ را به‌منفعت بیگانگان می‌دانستم، به همین دلیل طالبان را صدا کردم که برادر هستیم، ما باید با هم خاک خودمان را نجات بدهیم؛ پس هم به‌دلیل هموطن بودن و هم به‌دلیل هدف مشترکی که برای نجات خاک وطن داشتیم، بدانیم هر دو جانبداریم در یک جنگی که از ما نیست و استعماری است.
وی در پاسخ به این سوال که شما پیش‌بینی می‌کردید که طالبان بتواند خود را بازسازی کند و وارد یک جنگ جدی شود؟ یا اینکه پیش‌بینی می‌کردید طالبان در یک بازه زمانی کوتاه بتواند به حکومت برسد؟ گفت:تصور و کوشش ما به‌طرف صلح بود؛ به‌طرف ایجاد یک نظام از طریق مذاکره بود، از طریق کوششهای صلحی که آمریکا آغاز کرده بود و پشتیبانی اکثر کشورها را نیز داشت.
کاخ سفید: هدف آمریکا ادامه مبارزه با داعش در افغانستان است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.09.2021
کاخ سفید: هدف آمریکا ادامه مبارزه با داعش در افغانستان است
تصور ما هرگز این نبود که روزی متأسفانه بیاید که همه چیز سقوط کند و وضعیتی پیش آید که دلخواه مردم افغانستان نباشد، این وضعیت نه دلخواه طالبان و نه دلخواه مردم افغانستان است، ولی آن روز متأسفانه رسید. باز هم خوشبختانه از حوادث و ناامنی‌های بزرگ و چپاول‌هایی که احتمال زیاد می‌رفت رخ بدهد، صورت نگرفت و خوشبختانه با آرامش سپری شد؛ به‌حدی که ترس داشتیم، در آن حد نبود.
خبرنگار در ادامه از وی پرسید: به‌نظر شما چطور طالبان پس از بیست سال توانست مجدد به قدرت برسد؟ علت اصلی را چه می‌بینید؟ کرزی در پاسخ گفت: طالبان مجادله کردند و آمریکا و متحدانش کاری را که نباید می‌کردند کردند. آن‌ها زمینه‌ساز این حالت شدند، متأسفانه نتیجه‌اش هم همین بود که شد.
حالا برای ما مردم افغانستان مهم این است که از وضعیت موجود به‌خیر مملکت‌ و امنیت کشورمان استفاده کنیم.  مشورت من به تحریک (جنبش) طالبان این است که باید کاری کند تا تمام مردم افغانستان، چهره خود را در حکومت ببینند و آن را از خود بدانند، در آن صورت کامیاب می‌شویم و به‌طرف تعالی و سعادت خواهیم رفت.
به‌زعم شما‌ آیا معامله پنهانی بین طالبان و آمریکا صورت گرفت که طالبان به این سرعت و سهولت توانستند شهرها را فتح کنند و بر مسند قدرت بنشینند؟
کرزی خاطرنشان کرد: نمی‌دانم، در این مورد اطلاعی ندارم ولی تلاش بر این بود که این روند از طریق صلح باشد ولی این‌که چرا نشد را شاید طالبان و اشرف غنی و آمریکا بهتر بدانند. ما می‌خواستیم از طریق مذاکرات بین‌افغانی، صلح شود و امیدوار بودیم که موفق شود ولی متأسفانه نشد.
همچنین رئیس جمهور سابق افغانستان در خصوص مقاماتی که از افغانستان خارج شدند گفت:خداکند برگردند، کشور همگی است و افغانستان اگر همه مردمش در آن آزادانه زندگی و رفت‌وآمد نکنند آرام نمی‌شود.
پس خدا کند آنهایی که از کشور رفتند هرچه زودتر برگردند و همه ما ـ چه طالبان و چه بقیه مردم ـ در کشور خود در صلح و آرامش و اتحاد باشیم و حکومت نیز از طریق اراده ملی مشخص شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала